آشنایی با تاریخچه کلاردشت+ سوغاتی و آداب و رسوم آن

19 دی 1401
0 دیدگاه
تاریخچه  کلاردشت 453216545120

کلاردشت شهری بزرگ در مازندران است، ارتفاع این شهر از سطح دریا 1250 متر می باشد. تاریخچه کلاردشت برای خیلی ها شنیدنی است و اگر پای صحبت بزرگتان و اهالی قدیم این شهر بنشینید و گوش فرا دهید مسلما از شنیدن آن لذت خواهید برد. کلاردشت از جهات مختلف شهری توریستی در مازندران است که هرساله موردتوجه سرمایه گذاران و مسافران واقع شده است. مردمان خونگرم این شهر بینظیر، بسیار میهمان نواز و مهربان هستند. اگر بخواهیم به تاریخ و فرهنگ این شهر کهن در مازندران نگاهی بیندازیم مسلما زمان زیادی را باید صرف شنیدن آن کنیم. ما در ادامه سعی بر این داریم در حد توان خود نگاهی را بر تاریخچه کلاردشت بیندازیم، با ویلا شمال همراه باشید.

تاریخچه کلاردشت، دشتی بزرگ در کوهستان های البرز

کلاردشت یکی از مناطق زیبای شمالی ایران است که به دو بخش کوهستانی و دشتی تقسیم می‌شود. بخش کوهستانی آن با نام “بیرون بشم” در مرزن آباد قرار دارد. بخش دشتی کلاردشت شامل مناطقی بین دو رودخانه‌ی نمک آبرود و چالوس قرار دارد و قشلاق کلارستاق را شامل می‌شود. مرکز این منطقه زیبا شهر چالوس است.

این منطقه در دوران قاجاریه و پهلوی موردتوجه شاهان برای تفریح و گردش بوده است که از اسناد تاریخی بدست آمده نشان میدهد که نام قبلی این منطقه کلار بوده است و بقای آن شهر قدیمی در تپه کلار به چشم میخورد. این تپه در روستای لاور واقع شده است و در فهرست از جمله آثار ملی کشور است که به ثبت رسیده. قدمت تاریخی این شهر به 800 سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد.

منطقه کلاردشت، جزء کوهستان “کلارستاق” قرار دارد و یک دشت کوچک را تشکیل می دهد. این منطقه از دیرباز به خاطر زمین‌های حاصلخیزش، گروه‌های انسانی را به سوی خود جذب کرده است. در طول تاریخ، “کلارستاق” تحت حکمرانی مرکزی و قدرتمندی ها مانند سامانیان، آل بویه و سلجوقیان بوده است و سپس تحت حکومت‌های محلی نظیر پادوسبانان، باوندیان، زیدیان و سادات مرعشی قرار گرفته است. در دوره صفویه و حکومت شاه عباس، کلاردشت زیر نظر حکومت مرکزی درآمد و بخشی از جاده شاه عباسی از آنجا عبور می‌کرد. در دوره قاجاریه، کلاردشت شکارگاه ویژه ناصرالدین شاه بود.

اسناد تاریخی بر جای مانده نشان می دهند که نام گذشته این شهر کلار بوده و با توجه به پیشینه‌ی بلند این منطقه، کلاردشت دارای آثار باستانی بسیار غنی است. یکی از آثار تاریخی مهم آن، “تپه کلار” است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این تپه با ارتفاعی 7 تا 12 متر و مساحتی به مراتب بزرگتر از 50 هکتار، مرکز حکومت‌های حاکم بر کلارستاق بوده است

یکی از آثار تاریخی مهم آن، “تپه کلار” است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

نمای دور از دریاچه ولشت 4541541581
نمای دور از دریاچه ولشت

تپه کلار

به این تپه به عنوان “بهشت کاوشگران” هم اشاره می‌شود. برای دسترسی به این تپه، باید از شهر چالوس با طی ۵۰ کیلومتر جاده اصلی و حدود ۳ کیلومتر جاده خاکی در امتداد جنوب، به روستای لاهو برسید و از آنجا به تپه مراجعه کنید. در این مسیر، جاده خاصی برای رسیدن به این تپه وجود ندارد و عبور خودروهای حامل گردشگران منجر به ایجاد جاده کنارگذر در حاشیه زمین‌های کشاورزی شده است.

نام “کلار” به معنای غوک و وزغ است و این تپه باستانی در محدوده کلاردشت امروزی قرار دارد. پیشینیان می‌گویند که دورتادور این تپه تاریخی، زمین‌ها و باتلاق‌های وسیعی به نام “لش” وجود داشته که محل تجمع غوک و وزغ بوده‌اند.

  • برای دسترسی به این تپه، باید از شهر چالوس با طی ۵۰ کیلومتر جاده اصلی و حدود ۳ کیلومتر جاده خاکی در امتداد جنوب، به روستای لاهو برسید و از آنجا به تپه مراجعه کنید.
  • نام “کلار” به معنای غوک و وزغ است
صخره های سرسبز تپه کلار در کلاردشت 48541818
صخره های سرسبز تپه کلار در کلاردشت

 

آداب و رسوم مردم کلاردشت

از جمله ویژگی های تاریخچه کلاردشت که بسیار شیرین می باشد، آداب و رسوم مردم این شهر می باشد که بسیار به دل گردشگران و مسافران نشسته است. مردمان این شهر بسیار خونگرم هستند، همچنین از جمله هیجانات موجود در تاریخچه این شهر رسم و رسوماتی است که درآن جریان دارد. به طور مثال در اواسط اسفند ماه، مراسمی با نام جنگ تخم مرغ در این شهر برگزار می شود که در آن جوانان با شکستن تخم مرغ های هم مسابقه برگذار می شود و در نهایت تمامی تخم مرغ های باقیمانده را صاحب خواهد شد.

در برخی روستاهای کلاردشت مانند روستای کلنو، هر سال در سه شب متمادی به نام کله چهارشنبه‌سوری، خاله چهارشنبه‌سوری و چهارشنبه آخر سال، مردم شمع‌هایی را در گوشه و کنار روستا روشن می‌کنند. این شمع‌ها به دست ساخته شده و از روی دسته کاه‌های آتش زده پرتاب می‌شوند. علاوه بر این، برای شام، یک غذای پلویی خاص سرو می‌شود تا برکتی برای خانه‌های آن‌ها در طول سال به همراه داشته باشد.

از جمله رسومات این شهر در ایام نوروز باید به مراسم سمنو پزان، عیدی تازه عروس ها، شام شب سال نو، مراسم نوعید و… اشاره نمود.

در روستای کلنو، هر سال در سه شب متمادی به نام کله چهارشنبه‌سوری، خاله چهارشنبه‌سوری و چهارشنبه آخر سال، مردم شمع‌هایی را در گوشه و کنار روستا روشن می‌کنند.

مراسم نوعید از جمله رسومات کلاردشت
مراسم نوعید از جمله رسومات کلاردشت

اقتصاد مردمان کلاردشت

همانطور که می دانید مردمان کلاردشت به گله داری و کشاورزی مشغول هستند و برخی ها از این طریق به امرار معاش می پردازند. برخی دیگر نیز در شالیزار های کلاردشت، زمین های کشاورزی و تولید لبنیات فعالیت دارند. این شهر از نظر اقتصاد در  زمره شهرهای در حال توسعه است. از نظر توریستی نیز در زمینه اجاره ویلا در کلاردشت، رستوران، اقامتگاه و… نیز درآمد مناسبی نصیب افراد می شود.

راه های امرار معاش مردمان کلاردشت:گله داری و کشاورزی، شالیزار های کلاردشت، زمین های کشاورزی و تولید لبنیات،

گله داری از جمله راه های امرار معاش مردم در کلاردشت
گله داری از جمله راه های امرار معاش مردم در کلاردشت

سوغات کلاردشت

کلاردشت، شهری در استان مازندران، به عنوان یکی از مقاصد تفریحی محبوب در این منطقه شناخته می‌شود. در این شهر، شما می‌توانید از تنوع بسیاری از سوغات و صنایع دستی مازندران بهره ببرید. کوکی‌ها، لواشک، آلوچه، مربا و ترشی‌های محلی از جمله تنقلاتی هستند که در کلاردشت به فروش می‌رسند و از طعم بی‌نظیری برخوردارند.

علاوه بر این، شهر کلاردشت میزبان باغ‌هایی از جمله باغ‌های زیتون است. اگرچه منبع اصلی زیتون، در شهر گیلان قرار دارد، اما شما همچنین می‌توانید این خوراکی محبوب را در کلاردشت به راحتی پیدا کنید و به‌عنوان یک سوغاتی یا همراهی برای سفرتان با خود ببرید.

در کلاردشت، صنایع دستی نیز از جمله جاودانه‌ترین خاطراتی هستند که می‌توانید از سفرتان به این شهر به یادگار بیاورید. کلاه‌های محلی، ظروف و سبد‌های حصیری، و محصولاتی که از چوب تهیه می‌شوند، همگی به‌عنوان یکی از صنایع دستی پرطرفدار کلاردشت شناخته می‌شوند

سوغات کلاردشت:کوکی‌ها، لواشک، آلوچه، مربا و ترشی‌های محلی، زیتون،کلاه‌های محلی، ظروف و سبد‌های حصیری

کوکی های سوغات کلاردشت 985148596
کوکی های سوغات کلاردشت

جاذبه های دیدنی کلاردشت

  • دهکده مازیچال
  • دریاچه ولشت
  • عَلَم‌کوه
  • سیاه‌بیشه
  • کاخ اُجابیت (اجابت)
  • روستای هریجان
  • جنگل مِجِل
  • روستای کردیچال
  • تپه کلار
  • روستای رودبارک

شما می‌توانید در محتوا معرفی 10 جاذبه برتر کلاردشت، تمامی جاذبه‌های دیدنی این شهر را مشاهده کنید.

 

ارسال دیدگاه