شناخت کامل پل زغال چالوس + عکس و ادرس دقیق

3 دی 1401
0 دیدگاه
پل زغال چالوس 06768543525

پل زغال چالوس یکی از جاذبه های تاریخی و تماشایی جاده جالوس است که مسیر زیبای رسیدن به این شهر را زیبا کرده است. شهر چالوس به عنوان شهری زیبا و توریستی، با دارا بودن جاذبه های تماشایی و طبیعت سرسبز و بکر به یکی از شهرهای شمالی و توریست پذیر تبدیل شده است.

تاریخچه پل زغال چالوس

جاده چالوس در ایران، یکی از زیباترین مسیرهای گردشگری این کشور است که با چشم‌اندازهای بی‌نظیرش هر ساله بسیاری از گردشگران را جذب می‌کند. در این مسیر، پل زغال چالوس نیز یکی از نقاط جذاب برای بازدید کنندگان است. کتیبه‌ای که بر روی این پل نصب شده، تاریخ ساخت این پل را به سال ۱۳۱۷ باز می‌گرداند که در دوران حکومت رضا شاه پهلوی احداث شده است.احتمالا نمیدانستید که نام قدیمی جاده چالوس، جاده 59 بوده که در سال 1312 احداث شده است. ساخت سد امیر کبیر در کنار این جاده سبب شد که توجه بسیاری از سرمایه گذاران و مسافران به این شهر جذب شود. طول مسیر جاده چالوس که پل زغال در آن واقع شده است حدودا 160 کیلومتر می باشد و در آن رشته کوه البرز به شکل قطری پیموده می شود. جاده چالوس و پل های واقع شده بر روی آن در دوران رضا شاه پهلوی احداث شده است از همین رو یکی امن ترین جاده های ایران به شمار می رود.

جریان آب گل آلود در زیر پل زغال چالوس
جریان آب گل آلود در زیر پل زغال چالوس

 

مشخصات کلی پل زغال چالوس

در طول جاده چالوس که پیش بروید در 18 کیلومتری جاده کندوان به چالوس شما شاهد پل زغال خواهید بود که بر روی رودخانه چالوس بنا شده است که پس از گذر از ۷۲ کیلومتر، در شهر چالوس به دریای مازندران می‌ریزد. این رود، بستر باریک و جریان سیلابی دارد و در آن ماهیانی همچون سفید، سوف و ازاد زیست می‌کنند. این پل یکی از خیره کننده ترین بناها و جاذبه  های تاریخی چالوس است که با توجه به قدمت چندین و چند ساله اش همچنان جذاب و زیبا بوده و از اهمیت و کیفیت آن چیزی کم نشده است. سازه های پل زغال چالوس از آجر بوده و برخی از جاهای پل بر اثر گذشت زمان، دچار فرسایش و آسیب شده اند. رودخانه چالوس که پل رغال چالوس بر روی آن احداث شده، رودی دائمی در غرب مازندران است.

پل زغال چالوس، سازه‌ای تاریخی و زیباست که به طول 38.5 متر و عرض 6.2 متر احداث شده است. با داشتن دهانه‌ی 20 متری، این پل در سال 1382 با شماره ثبت 8805 به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده است. چشم‌انداز این پل بسیار زیباست و به جاده چالوس و رودخانه خروشان و در جریان چالوس نیز نگاهی می‌اندازد.

برای دسترسی راحت به آدرس پل زغال چالوس روی لینک گوگل مپ کنید.

آدرس: مازندران، شهرستان چالوس، جاده کندوان، روی رودخانه چالوس

حریان آب رود چالوس از رشته کوه های پوشیده از برف
جریان آب رود چالوس از رشته کوه های پوشیده از برف

جاذبه های دیدنی اطراف پل زغال چالوس

از جمله جاذبه های دیدنی اطراف پل چالوس باید  به غار یخ مراد اشاره کرد که در 4 کیلومتری گچسر در جاده چالوس و در منطقه آزادبر واقع شده است. اگر هنگام سفر میخواهید از این غار حیرت انگیز و  تماشایی دیدن کنید باید در فصل بهار از آن دیدن کنید، ماه فروردین ماهی است که قندیل های یخ همچنان بر دیوارهای این غار آویزان هستند و جلوه ای خیره کننده را ایجاد خواهند کرد. مسافت تونل 1886 متر و ارتفاع آن 6 متر می باشد.

آزادکوه در جاده چالوس نیز بسیار دیدنی بوده و در همه سال قله های آن از برف پوشیده اند. مسیر رسیدن به این قله از روستاهای الیکا، پیل و نسن می گذرد و بسیار زیبا می باشد. هچنین علاوه بر این غار می توان به تونل کندوان اشاره کرد که ساخت از در دوره پهلوی با ابزاری همچون کلنگ و تیشه صورت گرفته و به 3 سال انجامید.

قندیل های یخی غار یخ مراد
تلالو نور در قندیل های یخی غار یخ مراد

 

ارسال دیدگاه