معرفی کامل روستای مازیچال | آدرس دقیق + نکات قبل از سفر

19 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
روستای مازیچال در فراز ابر ها 54213685

کلاردشت، در استان مازندران واقع شده و فاصله آن از شهر چالوس حدود ۴۸ کیلومتر و از تهران حدود ۱۷۰ کیلومتر است. یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه، روستای مازیچال است که در ارتفاعات واقع شده و طبیعتی بکر و دل‌نشین را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. با دیدن آسمان اقیانوسی ابرها و لذت بردن از طبیعت زیبای اطراف، طبیعت‌گردی در مازیچال می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌های گردشگری در شمال کشور باشد.

خانه در روستای کوهستانی مازیچال 21352485
روستایی بر فراز آسمان ها و دشت سر سبز

معرفی روستای مازیچال

دهکده ای زیبا در نزدیکی کلاردشت به نام “مازیچال” رخ نمایی میکند که با فاصله ۲۶۰۰ متری از سطح دریا، که شما به عنوان گردشگر، بالاتر از ابرها قرار می گیرید. این دهکده به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی استان مازندران در کشور محسوب می‌شود. استقرار در ارتفاعات مازیچال و مشاهده ابرهای اقیانوسی، حس نابی را در شما به وجود می‌آورد که شرح دادن آن غیرممکن است. اگر به دلایل طبیعی ابرهای اقیانوسی شکل نگیرند، دید شما از چالوس تا رامسر به شما نشان داده خواهد شد.

روستای مازیچال کجاست؟

 

خانه ای در زمین های سر سبز روستای مازیچال 124278562
ابرهای زیبا در بالای خانه ای با زمین سرسبز روستای مازیچال

آدرس روستای مازیچال ومسیردسترسی به آن

مازیچال در استان مازندران، در نزدیکی کلاردشت واقع شده و فاصله آن از چالوس ۴۸ کیلومتر است.

برای سفر به دهکده مازیچال، از جاده چالوس به سمت مرزن آباد حرکت کنید و در اینجا مسیر خود را به سمت شهر کلاردشت تغییر دهید. حدود ۷ کیلومتر در جاده عباس‌آباد از میدان اصلی به سمت کلاردشت حرکت کنید تا به ابتدای جاده مازیچال برسید. با ادامه مسیر جاده خاکی مازیچال، باید ۱۷ کیلومتر به سمت ارتفاعات حرکت کنید تا به دشت برسید و در نهایت در منطقه ارتفاعاتی مازیچال قرار میگیرید.

آدرس روستای مازیچال:

جاده چالوس،مرزن آباد،جاده عباس آباد، کلاردشت، روستای مازیچال

لوکیشن روستای مازیچال 4521758969
برای مشاهده آدرس دقیق روستا مازیچال روی تصویر کلیک کنید.

ریشه نام مازیچال

بعضی منابع می‌گویند در گویش محلی، “ماز” و “مازی” به معنای درخت بلوط هستند و “چال” به معنای گودال است. بنابراین، ترکیب نهایی به معنای “گودالی پر از درختان بلوط” است. البته این تفسیر خیلی دقیق نیست؛ زیرا لغت “ماز” به معنای پر چین و شکن است و واژه “مازندران” از همین کلمه گرفته شده است.

معنی اسم روستای مازیچال:

“گودالی پر از درختان بلوط”

آب و هوای روستای مازیچال

آب و هوای دهکده مازیچال در کلاردشت مازندران نسبت به دیگر مناطق این منطقه کمی متفاوت است. در فصل تابستان هوا در این منطقه خنک و نسبتاً خشک است و در فصل زمستان بسیار سرد و برفی می‌شود. در بهار و پاییز نیز هوا نسبتاً خنک و مطبوع است. به طور کلی، هوای این منطقه خنک و مرطوب است و اگر قصد سفر به این روستا را دارید، باید با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب برای سفر و وسایل مناسب برای مقابله با آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

روستای سر سبز مازیچال 45785125

پوشش گیاهی روستای مازیچال

رشته کوه‌های البرز در منطقه کلاردشت مازندران پوشش گیاهی متنوعی دارد. دهکده مازیچال نیز در این منطقه قرار دارد و در محیطی با پوشش گیاهی منحصر به فرد قرار دارد. در این منطقه، درختان بلوط، دلبید، بید، گردو و … به صورت وفیر رویش دارند و گیاهان دارویی مختلفی مانند آویشن، رازیانه، نعناع، به لیمو و … در اینجا یافت می‌شوند. همچنین در دشت‌های اطراف روستا، مزارعی برای کشت محصولاتی مانند گندم، جو، کلزا و سیب زمینی وجود دارد.

پوشش گیاهی روستای مازیچال مازندران 45872135
کلبه چوبی واقع در طبیعت سرسبز روستا مازیچال

غذاهای معروف درروستای مازیچال

اگر علاقه‌مند به تجربه لبنیات محلی و روستایی هستید، توصیه می‌شود در فصل تابستان به این دهکده سفر کنید. در این منطقه، مردمان به دامداری مشغول هستند و می‌توانید از ماست چکیده تازه، پنیر محلی، سرشیر و دوغ با کیفیت بالا استفاده کنید و آنها را به عنوان هدیه به دوستان و آشنایان خود بدهید. اگر قصد سفر به مازیچال  را دارید، حتما باید بدانید که در این روستا غذاهای محلی در دسترس نیستند، بنابراین بهتر است قبل از سفر، غذا و وسایل گرم مناسب را با خود به همراه داشته باشید. همچنین در اطراف روستا هیچ مغازه‌ای برای خرید وعده‌های غذایی وجود ندارد. حتما نان‌های تازه و محلی این روستا را امتحان کنید، زیرا زنان محلی آن را با دست درست می‌کنند و شاید در هیچ جای دیگری نتوانید از طعم خوشمزه آن لذت ببرید.

نان تنوری محلی مازیچال 1785428
نان تنوری محلی، سوغات محبوب مازیچال

جاذبه های روستای مازیچال

با مشاهده تصاویر و که تا به اینجا درباره روستای ییلاقی مازیچال در مازندران ارائه داده‌ایم، به راحتی می‌توانید این شگفتی طبیعت را به کلمات و جملاتی توصیف کنید! وقتی به این روستا سفر می‌کنید، آرامش عجیبی در شما شکل می‌گیرد و هوای مطبوع این منطقه شما را به ذوق می‌آورد تا بتوانید به سرعت کمپ گردشگری خود را راه اندازی کنید. جاذبه‌های دیدنی فراوانی در مناطق کوهستانی مازیچال وجود دارند که می‌توانید بهترین سوژه‌های عکاسی از طبیعت را در این مناطق پیدا کنید. جاذبه‌های گردشگری مازیچال در مازندران شامل جاذبه‌های طبیعت و دیدنی‌های حیات وحش در منطقه هستند. طبیعت این منطقه با جنگل‌های انبوه احاطه شده است. درختان افرا، کاج سوزنی و درختان بلوط، در جنگل‌های منتهی به مازیچال روی می‌دهند. تنوع گونه‌های پرندگان در جنگل‌های مازیچال بسیار بالاست و اگر از مسیرهای پیاده‌روی جنگلی عبور کنید، صدای زیبای این پرندگان را در بین درختان خواهید شنید. مسیرهای پیاده‌روی در جنگل، پر از پیچ و خم هستند، بنابراین توصیه می‌شود که با یک گروه گردشگری به همراه باشید و پیاده‌روی خود را در جنگل آغاز کنید. همانطور که در مسیر کوهستانی مازیچال در مازندران قدم برمی‌دارید، دشت‌های وسیع، دامنه‌های سبز، درختان جنگلی و صدای همه‌گیر طبیعت، شما را به خود جذب می‌کنند و به شما احساس آرامش و سلامتی می‌دهند. تماشای این مناظر زیبا با یک سفر کوتاه به مازیچال ممکن است.تنوع گونه‌های جانوری، به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی مازیچال در کلاردشت مازندران، بسیار مهم است. این منطقه به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان شناخته شده است و به گونه‌ای که به عنوان یک منطقه محافظت شده برای پرندگان، به ثبت رسیده است. تنوع گونه‌های جانوری در مازیچال مازندران بسیار چشمگیر است و شامل گونه‌های گوزن، شوکا، مرال، گرگ، گراز و شغال می‌شود. همچنین، خرس و سمور نیز در مناطق جنگلی و کوهستانی این منطقه دیده شده‌اند. تنوع پرندگان در مازیچال به حدی است که حتی می‌توانید پرندگان شکاری و برخی از پرندگان زینتی را نیز در جنگل و کوهستان به راحتی تماشا کنید.

گوزن روستای مازیچال 52134857
گوزن در طبیعت سرسبز مازیچال

بهترین زمان سفر به مازیچال در مازندران

شرایط آب و هوایی مازیچال در مازندران در هر فصل به طرز متفاوتی متغیر است. جنگل‌های مازیچال از جنگل‌های هیرکانی تشکیل شده‌اند و وجود پوشش‌های مختلف گیاهی، از جمله درختان جنگلی، باعث شده آب و هوای منطقه تقریباً مرطوب اما خنک باشد. در فصل بهار و تابستان، سرسبزی جنگل‌های مازیچال بسیار دیدنی و تماشایی است. برای تماشای این منظره‌ها، بهترین زمان سفر به روستای مازیچال، همین دو فصل سال است. در فصل پاییز و زمستان، با شرایط خاص هوا مواجه می‌شوید. اگر علاقه‌مند به پیاده‌روی در هوای سرد و مرطوب زمستانی در کوهستان یا پیاده‌روی در جنگل با بازی رنگ‌ها و نقش‌ها هستید، به مازیچال در پاییز و زمستان سفر کنید. فصل زمستان در مازیچال با تغییرات جذابی همراه است. بارش برف در جنگل باعث می‌شود که تمامی مناظر به سفید پوش شود و شما می‌توانید در این منطقه، تفریحات برفی بی‌نظیری را تجربه کنید.

بهترین زمان سفر به مازیچال در مازندران:

بهار و تابستان

خانه در زمین عای سر سبز مازیچال 1245218576
خانه در دل طبیعت سرسبز مازیچال

تفریحات در مازیچال

  • کوهنوردی در مازیچال
  • امکان کمپینگ در مازیچال
کمپینگ در روستای مازیچال21524857
کمپینگ در روستای مازیچال

وسایل لازم برای سفر به مازیچال

با توجه به اینکه مازیچال منطقه ای ییلاقی است، به شما پیشنهاد می‌دهیم که در هنگام بازدید از این منطقه، تجهیزات لازم را همراه داشته باشید. وسایل زیر، جزو لوازم ضروری برای سفر به مازیچال محسوب می‌شوند:

کیسه خواب، زیرانداز، کیف کمری، چراغ قوه،تجهیزات کامل کمپینگ در طبیعت، قمقمه آب، چادر ضدآب، غذاهای کنسروی و خوراکی، لباس گرم، بادگیر و پتو، جعبه کمک‌های اولیه، کرم ضدافتاب، کلاه آفتاب‌گیر، کوله‌پشتی برای پیاده‌روی یا کوه‌نوردی.

علاوه بر جمع آوری وسایل کمپینگ مانند چراغ قوه، زیرانداز و سایر وسایل ضروری، حمل مواد خوراکی نیز بسیار ضروری است زیرا در غیر این صورت تنها کسانی که با صدای خروس صبح بیدار می‌شوند، می‌توانند به کلبه‌های محلی سر بزنند که دود تنورشان بر آسمان پدیدار است و شاید بتوانند از مهمان‌نوازی ساکنان موقت و صمیمی این دهکده، نان و پنیر محلی بخورند.

وسایل لازم برای گمپینگ 521385795
وسایلی که برای کمپینگ لازم است

دانستنی های مهم قبل از سفر به روستای مازیچال

  • مسیر، خاکی و بلندپایه است و برای رفتن به آن، باید از یک خودروی مناسب استفاده کنید. در فصل تابستان و در شرایط هوایی مناسب، نیازی به داشتن خودرو شاسی بلند نیست، اما توان خودرو بسیار حائز اهمیت است.
  • با توجه به وضعیت بکر و عدم شناخت مسیرها، توصیه می شود که برای سفر به این منطقه، با حضور افراد با تجربه و در کنار یک گروه، اقدام کنید. خطر گم شدن در این سفر وجود دارد.
  • در صورت بارش باران یا وجود مه در منطقه، بهتر است از پیاده‌روی و بازدید از طبیعت بدون همراهی یک راهنمای محلی خودداری کنید.
  • به دلیل عدم پوشش آنتن در منطقه مازیچال، قبل از سفر اطلاعات سفر خود را به یکی از افراد معتبر اطراف بدهید و از برقراری تماس با دیگران خودداری کنید.
  • در روستا فروشگاهی موجود نیست، بنابراین برای تأمین نیازهای خود بهتر است از کلاردشت خرید کنید.
  • با توجه به سرمای شدید منطقه، در هنگام سفر به دهکده مازیچال حتماً لباس‌های گرم و مناسب را با خود همراه داشته باشید. دمای هوا در برخی اوقات به منفی ۳۰ درجه سانتیگراد نیز می‌رسد، بنابراین این موضوع به شدت توصیه می‌شود.
  • لطفا در منطقه سکوت را رعایت کنید و با ایجاد صدای بلند، موسیقی و سر و صدا، با عث آزار محلی‌ها را نشوید و به اکوسیستم منطقه آسیب نرسانید.
  • سعی کنید برای برپایی چادر از مسیر اصلی دور نمی‌شوید. در این منطقه احتمال گم شدن در جنگل وجود دارد.
  • به یاد داشته باشید که کمپینگ در زمستان انتخاب مناسبی نیست؛ چرا که حیوانات وحشی ممکن است در منطقه حضور داشته باشند و باعث ترس و مزاحمت شود. برای جلوگیری از این موضوع، بهتر است در فصل‌های دیگری کمپینگ را برنامه‌ریزی کنید.
  • منطقه مازیچال بدون برق است و مردم به فانوس برای روشنایی در شب اکتفا می‌کنند. در طول سفر، به شارژ گوشی و دوربین خود توجه کنید.

 

ارسال دیدگاه