معرفی مرداب هسل | آدرس دقیق + عکس

23 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
مرداب صورتی هسل 21245

مرداب هسل یا تالاب کَنّیچال، یکی از جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیز استان مازندران است. سطح این مرداب با جلبک پوشیده شده و به قطر نیم‌سانتی‌متر می‌رسد. در فصل‌های مختلف سال، این مرداب با رنگ‌های سبز، صورتی و قرمز زیبا مشاهده می‌شود. شما می‌توانید این مرداب را در نزدیکی روستاهای سرسبز و تماشایی طلاجو و سینوا و در میان جنگل مشل ببینید.

درختان سرسبز در اطراف مرداب هسل 42122222
مرداب هسل محصور شده درمیان درختان سرسبز

معرفی مرداب هسل

مرداب هسل یا تالاب کنیچال یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز در منطقه چالوس است. این مرداب، مثل یک زیبایی خفته، در میان جنگلی سرسبز با درختانی که به آسمان می‌رسند و انبوهی پنهان قرار دارد. برای رسیدن به این تالاب رویایی و زیبا، باید در دل جنگلی سحرانگیز پیاده‌روی کنید و هر چه به طرف آن پیشروید، حس اسیدی و ترش بودن هوا را تجربه خواهید کرد که نشانگر نزدیک شدن به این مکان شگفت‌انگیز است.

وقتی به مرداب هسل برسید، شگفتی طبیعی با جلوه‌ای مرواریدی در پیش رو خواهید داشت. این مرداب در ارتفاع ۲۵۰ متری از سطح دریا واقع شده و زمانی که بیشترین آب را دارد، مساحت آن کمتر از یک هکتار است. در سال ۱۳۸۵، مساحت آن حدود ۳,۸۰۰ متر بوده است. در عمیق‌ترین نقطه‌ی آن که در سمت جنوب غربی قرار داشت، عمق آب ۲/۳۰ متر بوده و در زمان ظرفیت کامل، عمق آن با توجه به داغ‌آب موجود بر تنه درختان و سنگ‌ها، ۴/۴۰ متر بوده است. در گذشته، حجم آب هسل بیشتر بود و در بعضی از نقاط، عمق آن به بیش از ۱۵ متر نیز می‌رسید.

  • ارتفاع مرداب هسل از سطح دریا :ارتفاع ۲۵۰ متری
  • عمق مرداب هسل در عمیق ترین قسمت آن: 2/30 متر
اطراق در اطراف مرداب هسل 1245222
سایه افکنی درختان بلند قامت بر آب های ساکن مرداب هسل

مسیر دسترسی به مرداب هسل

برای دسترسی به این مکان زیبا، شما باید از شهر چالوس به سمت شمال حرکت کنید و در فاصله ۱۰ کیلومتری قبل از شهر چالوس، پس از عبور از پلیس راه، از جاده‌ی فرعی خاکی اولین راهی جنگلی را انتخاب کنید که به سمت روستای سینوا می‌رود. در این مسیر پس از عبور از پل روی رودخانه (حدوداً ۳۰۰ متر)، به یک تقاطع می‌رسید. در این تقاطع باید به سمت راست بروید تا به مرداب زیبای هسل برسید.

پس از رسیدن به محل نزدیک مرداب هسل چالوس، خودروی خود را پارک کرده و با یک پیاده‌روی سبک حدود ۴۵ دقیقه‌ای در دل جنگل، برای دستیابی به مرداب ادامه دهید. در صورتی که پیاده‌روی برایتان مناسب نیست یا آن را دشوار می‌یابید، می‌توانید با استفاده از خودروهای آفرود، وانت و نیسان محلی، این مسیر را تا پای مرداب طی کنید. با این حال پیشنهاد می‌کنیم که قدم زدن در جنگل را تجربه کنید و از تماشای زیبایی‌های آن لذت ببرید و از هوای خوش‌آب‌وهوای آن بهره مند شوید.

مسیر دسترسی به مرداب هسل :

شهر چالوس، پس از پلیس راه، جاده فرعی خاکی، روستای سینوا، پل روی رودخانه، سمت راست تقاطع

ابرها در جاده ی سرسبز چالوس 124221111
تکه ابرهای زیبا در میان جاده ی سرسبز چالوس

ویژگی های مرداب هسل

مرداب هسل، با مساحت تقریبی ۴ هزار متر مربع، حاوی هیچ گونه ماهی نمی‌باشد. اما برای جانداران دوزیسته مانند قورباغه، وزغ، لاکپشت و سایر موجوداتی از این دست، یک محیط مناسب برای زندگی فراهم می‌کند. بخشی از مرداب، که به عنوان آبراهه شناخته می‌شود، در بارش های بارانی گاه به گاه سرریز می‌شود. در عمیق‌ترین قسمت آن، عمق مرداب تا دو و نیم متر می‌رسد. در فصل تابستان نیز، به دلیل تبخیر آب بالا، گاهی کف مرداب نیز قابل مشاهده است.

آب مرداب، از بارش‌های فصلی به دست می‌آید و هیچ رودخانه‌ای به سوی آن روان نمی‌شود. هنگام نزدیک شدن به مرداب، بوی اسیدی آن قابل استشمام است؛ این بو ممکن است ناشی از آب راکد و وجود جلبک‌ها باشد.

جلبک‌ها در واقع گیاه نیستند و فاقد ریشه، ساقه و برگ هستند. واژه “جلبک” از دو بخش تشکیل شده است؛ “جل” به معنای پوشش و “بک” به معنای قورباغه، و به طور کلی می‌تواند به معنای پناهگاه قورباغه تفسیر شود. جلبک‌ها انواع متنوعی دارند و کاربردهای آنها می‌تواند در صنایع دارویی، صنایع غذایی، صنعت کشاورزی و غیره باشد. حضور جلبک‌ها در اکوسیستم آبی نیز بسیار مهم است. جلبک‌ها و جلبک‌های ریز، منابع غذایی مناسبی برای ماهیان و برخی از جانوران و پستانداران هستند.

  • پوشش جانوری مرداب هسل:جانداران دوزیسته مانند قورباغه، وزغ، لاکپشت
  • کاربرد جلبک: صنایع دارویی، صنایع غذایی، صنعت کشاورزی و غیره
قورباغه در مرداب هسل 1242222
مرداب هسل محل زندگی دوزیستان

تفریحات مرداب هسل

دیدنی‌های فراوانی در مرداب هسل وجود دارد. آنچه بیشترین جذابیت را برای گردشگران این منطقه می‌دهد، جنگل پیمایی و تماشای مرداب است. عبور از مسیر مشخص تا رسیدن به مرداب، به معنای عبور از بین جنگلی با درختان متنوع نظیر ازگیل، انجیلی، بلوط، گردو، راش، ممرز، آلو و غیره است؛. آب و هوای منطقه نیز کمی غریب است؛ در زمانی که آفتابی است، به طور غیرمنتظره، آسمان با نم نم باران شما را مبهوت می‌کند. در طول مسیر مرداب هسل چالوس، اگر شانس با شما باشد، ممکن است جانورانی مانند سنجاب، آهو، خارپشت و غیره را نیز مشاهده کنید.

تفریحات مرداب هسل :

جنگل پیمایی و تماشای مرداب

درختان سرسبز در اطراف مرداب هسل 41223333
مرداب هسل محصور شده در میان جنگل

امکانات مرداب هسل

در اطراف منطقه‌ی مرداب هسل چالوس، شما می‌توانید استراحت کنید و چادر بزنید تا از زیبایی این منطقه و صدای دلنشین پرندگان لذت ببرید. اما توصیه می‌شود که در این منطقه در شب چادر نزنید. در اطراف مرداب هسل، تسهیلات رفاهی و اقامتی مانند سرویس بهداشتی، اقامتگاه، سطل زباله، آب آشامیدنی و فروشگاه وجود ندارد. بنابراین حتماً آب آشامیدنی، خوراکی و سایر ملزومات را در کوله پشتی خود به همراه داشته باشید. اگر در فصل بارانی به هسل می‌روید، حتماً کفش مناسبی بپوشید زیرا خواهید بود تا از گل و لای در امان باشید.

مرداب هسل:

در اطراف مرداب هسل، تسهیلات رفاهی و اقامتی مانند سرویس بهداشتی، اقامتگاه، سطل زباله، آب آشامیدنی و فروشگاه وجود ندارد.

بهترین زمان سفر به مرداب هسل

جنگل همیشه شگفت‌انگیز است، در هر فصلی طراوت و زیبایی خاص خود را به نمایش می‌گذارد. اما بهترین زمان برای بازدید از مرداب هسل چالوس، فصل پاییز است. در این فصل، مرداب هسل به تمامیت خود رنگارنگ و سحرآمیز می‌شود؛ برای شاهد شدن مرداب در رنگ‌های قرمز و نارنجی، پاییز بهترین زمان برای سفر به این منطقه است.

بهترین فصل سفر به مرداب هسل:

پاییز

مرداب هسل در پاییز 124211
مرداب صورتی رنگ عسل در میان درختان نارنجی پاییزی

 

در فصل بهار، جنگل زیبایی منحصر به فردی را به نمایش می‌گذارد. گل‌های بهاری زیبای جنگل در این فصل بسیار جذاب هستند و از آنها نمی‌توان چشم پوشید. همچنین، مرداب نیز در این فصل رنگ‌های جدیدی به خود می‌گیرد. در تابستان، هوای جنگل به رنگ شرجی است و در این فصل نیز مرداب زیبایی‌های خاص خود را نشان می‌دهد.

مرداب هسل در بهار
سایه افتادن درختان سرسبز در مرداب هسل

 

در زمستان نیز، سفر به جنگل پیمایی هیجان‌انگیز است. هوا در این فصل محیطی متفاوت را به ارمغان می‌آورد. در فصل زمستان، مرداب هسل را به رنگ صورتی خواهید دید؛ جلبک‌های مردابی با رنگ صورتی خاص خود، زیبایی خاصی به این منطقه می‌بخشند. اگرچه سفر به این منطقه در زمستان توصیه نمی‌شود، اما با رعایت اصول جنگل‌نوردی، همچنان می‌توانید از این جاذبه طبیعی زیبا لذت ببرید. همراه داشتن لباس‌های گرم و کفش مناسب، سفر را در این فصل آسان می‌کند.

مرداب هسل پوشیده در برف 2132544
رخت سفید پوشیده از برف مرداب هسل

جاذبه های اطراف مرداب هسل

  • تنگه دار
  • دریاچه ولشت
  • روستای سینوا
  • آبشار فین
  • آبشار آب شرشر

 

  • دریاچه فیروزهای ولشت در میان تپه ها 21245
    رخ نمایی دریاچه فیروزه ای ولشت در آسمان ابری

ارسال دیدگاه