معرفی روستای کندلوس نوشهر | مسیر دسترسی + امکانات و عکس

27 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
خانه های روستایی میان خانه ها

کندلوس یکی از جاهای دیدنی نوشهر است که در رشته کوه‌های البرز واقع شده و از آب و هوای ییلاقی برخوردار است. “پاکیزگی” و رعایت “اصول بهداشتی” در این روستا، جذابیت اصلی آن را افزایش می‌دهد. در سراسر روستا، “سطل‌های زباله” موجود بوده و تمامی مردم در حفظ “زیبایی” و “پاکیزگی” دهکده فعالیت می‌کنند.

ورودی روستای کندلوس نوشهر
ورودی روستای کندلوس

مسیر دسترسی به روستای کندلوس نوشهر :

برای رسیدن به دهستان کندلوس، ابتدا باید از جاده کرجچالوس استفاده کنید و تا ۲۵ کیلومتری شهر چالوس حرکت کنید. سپس پنج کیلومتر بعد از منطقه مرزن آباد و در دوراهی دوآب به سمت کجور بروید. در این نقطه، تابلوی “روستای فرهنگی‌تاریخی کندلوس ۴۲ کیلومتر” به عنوان بهترین راهنما خدمتتان خواهد بود. با عبور از پل رودخانه چالوس و ورود به جاده آسفالته کجور، همراه با طی کردن حدود ۱۸ کیلومتر، به دو راه تقاطع خواهید رسید. یکی از این دو راه، جاده آسفالته دیگری است که از مسیر اصلی کجور به سمت جنوب جدا می‌شود و تا کندلوس فاصله حدود ۱۵ کیلومتر دارد. جاده انتهایی به کندلوس از نقاط زیبایی عبور می‌کند.

 

آدرس روستای کندلوس :

روستای کندلوس در استان مازندران، در شهرستان نوشهر، بخش کجور، دهستان زانوس رستاق

لوکیشن روستای کندلوس
برای پیدا کردن آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید

تاریخچه روستای کندلوس نوشهر

نمادهای مختلفی که در روستای کندلوس از دوران قبل از میلاد مسیح وجود دارند، از عمق تاریخی این روستا خبر می‌دهند. دهستان کندلوس یک زمان به عنوان روستای میخ‌ساز شناخته می شد، زیرا تعداد زیادی از کولی‌ها در آنجا در حال فعالیت در صنعت فلزکاری بودند. میخ‌ساز در واقع یک منطقه است که چهار روستا به نام‌های پیده، گیل کلا، میرکلا و کندلوس را در خود جای داده است.

 

قدمت روستای کندلوس :

دوران قبل از میلاد مسیح

محوطه ی سر سبز روستای کندلوس نوشهر 45422111
خانه‌های روستایی ودرختان، پنجره‌هایی به دنیای آرامش هستند.

شغل مردم روستای کندلوس نوشهر

دهستان کندلوس، محله‌های درزی کلا، ملاکلا، جورسری، جیرسری، بنیم سری و سری دله را در بر می‌گیرد. مردم این منطقه، خانه‌های گلی و چشمه‌هایی گوارا دارند؛ اما امکانات آنها اندک است. با این حال، آنها مهربان و مهمان‌نواز هستند. آفتاب سوخته و زمان آنها را زحمت‌آور کرده است، اما آنها صبور و بردبار هستند. هنوز بانگ خروس و صدای پرندگان رنگ‌آمیزی روز را شروع می‌کند و زوزه شغال و صدای رودخانه در طول شب به خوابشان همراهی می‌کند.

در دوران گذشته، روستاییان در فصل زمستان به تولید چوب و زغال مشغول بودند، در حالی که در فصل تابستان به کشاورزی مشغول شده و این تولیدات برای تامین نیاز خانواده‌ها بسیار حائز اهمیت بوده است. اما با توجه به اهمیت حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از نابودی جنگل‌ها، ساکنان روستا در حال حاضر به فعالیت‌هایی همچون خیاطی و نجاری نیز مشغول هستند.

شغل مردم روستای کندلوس :

در فصل زمستان به تولید چوب و زغال، در فصل تابستان به کشاورزی، خیاطی و نجاری

وسایل نجاری
نجاری، هنری است که با دستان ماهر و چوب، زندگی را به شکل‌های زیبا و عملکردی تبدیل می‌کند.

رسم و رسومات روستای کندلوس نوشهر

یک جاذبه جالب در دهستان کندلوس، رعایت آداب و رسوم سنتی مردم در طول فصول سال است. جشن تحویل سال نو در این محل همواره با مراسم و رسوم ویژه‌ای همراه است؛ برای مثال “مج” یا جشن خوش قدم که در آستانه سال جدید برگزار می‌شود.

در این مراسم ویژه، که در دهستان کندلوس بسیار مهم است، چند نفر از کودکان و نوجوانان خانواده انتخاب می‌شوند و با قرآن کریم، استخاره می‌کنند تا نام سال مج مشخص شود. وظیفه سال مج آن است که در روز تحویل سال جدید با یک سینی شامل قرآن کریم، شیرینی، سبزه و ظرفی حاوی آب، به خانه وارد شده و با پاشاندن آب در گوشه‌های اتاق، سالی پرشکوه را برای خانواده‌اش به دست آورد.

جشن تیرماه سیزده شو، با توجه به پیروزی کاوه بر ضحاک در روز دوازدهم تیرماه به تقویم تبری (معادل دوازدهم آبان در تقویم شمسی)، در روستای کندلوس بسیار مهم است و جشن‌های آن نیز هر سال برگزار می‌شوند.

 

رسومات روستای کندلوس :

مج، جشن تیرماه سیزده شو

جشن سیزده شو، پیوندی بین گذشته و آینده است

تفریحات روستای کندلوس نوشهر

تفریحات و گشت و گذار در دهستان کندلوس بسیار جذاب است و ممکن است شما را برای چندین روز از زندگی شهری به دور کند. با گشت و گذار در کوچه‌باغ‌ها و دیدن روستا لذت خواهید برد، اما همچنین می‌توانید در اطراف آن طبیعت‌گردی کنید و یا یک شب را برای کمپ در اطراف آن تدارک ببینید. اینجا بسیار زیباست و بهترین تجربه را برای شما به ارمغان می‌آورد.

دریاچه حضر نبی بهترین مکان برای قایق‌سواری یا ماهیگیری است. همچنین در فصل تابستان می‌توانید کنار آبشار نشسته و از خنکی آن لذت ببرید.

برای تجربه زندگی در دل جنگل بکر، اجاره ویلا در مازندران بهترین راه است. این روش بسیار خوش‌گذرانی در شمال را فراهم می‌آورد و تفریحی بی‌نظیر را به شما هدیه می‌دهد.

 

تفریحات روستای کندلوس نوشهر :

گشت و گذار در کوچه‌باغ‌ها، قایق‌سواری، ماهیگیری، زندگی در دل جنگل بکر

قایق سواری در دریاچه خضر نبی 45112558
قایق سواری در دریاچه خضر نبی، سفری به سرزمینی از آرامش و زیبایی است

امکانات روستای کندلوس نوشهر

رستوران ایرانی و محلی، فروشگاه تولیدات محلی و صنایع دستی، مهمان‌سرا، هتل، سرویس بهداشتی، آلاچیق و نمازخانه از جمله امکانات بارز دهستان کندلوس هستند.

بهترین زمان سفر به روستای کندلوس

دهستان کندلوس یک منطقه طبیعی بکر و دوست‌داشتنی است، اما بهار و تابستان بهترین فصول برای بازدید از این روستا هستند. در پاییز و اوایل زمستان، صدای خش‌خش برگ‌های درختان می‌تواند هوش شما را برده و هوا سردتر از همیشه باشد. هرچند که منظره طبیعی خیره کننده‌ای دارد، اما این فصول دارای احتمال بارش برف و باران بیشتری هستند.

 

بهترین زمان سفر :

بهار و تابستان

شکوفه های بهار نارنج وخانه های روستایی
شکوفه‌های بهار نارنج و خانه‌های روستایی، همنوایی بین طبیعت و انسان

جاذبه های روستای کندلوس نوشهر

  • موزه روستای کندلوس
  • موزه گیاهان دارویی
  • آرامگاه امامزاده فضل و فاضل
  • حمام کندلوس
  • دیو چشمه
  • آبشار کندلوس
  • طبیعت گردی
  • لذت عکاسی در طبیعت
  • دریاچه خضر نبی
آبشار خروشان کندلوس 88755422222
آبشار کندلوس، جریانی بی‌پایان از انرژی و زیبایی
دیو چشمه در روستای کندلوس 7854552
دیو چشمه، نمادی از آبیاری روح و جریانی از شادابی که به طبیعت و آرامش دل می‌بخشد.

ارسال دیدگاه