معرفی تونل کندوان | مسیر دسترسی + نحوه ساخت

10 خرداد 1402
0 دیدگاه
کوه های پوشیده از برف در اطراف تونل کندوان 9656464

شاهراه چالوس، يكي از مسيرهاي پرتردد كه كرج را با شهرهاي شمالي ارتباط برقرار مي‌كند، با چشم‌اندازهاي طبيعي فوق‌العاده زيبا شناخته مي‌شود. اين مسير در طول سال‌ها به‌منظور كاهش مسافت يا رفع ترافيك، ساخت‌وسازهاي متعددي داشته است. تأكيد مي‌شود كه تونل‌هاي بسياري در اين جاده، درون كوه به‌صورت تونل كنده شده، احداث شده است.
یکی از تونل‌های جاده چالوس، تونل “کندوان” نام دارد و به عنوان یازدهمین تونل این جاده و برجسته‌ترین آن‌ها شناخته می‌شود. این تونل که جزء جاذبه‌های دیدنی چالوس است، در زمان ساخت خود مشکلات زیادی در مسیر تردد از جاده کرج به چالوس را برطرف کرده است.

کوه های پوشیده از برف در اطراف جاده چالوس
” سیر سرسبز جاده چالوس در امتداد کوه های پوشیده از برف “

مسیر دسترسی تونل کندوان

برای دسترسی به تونل کندوان، از شهرهای کرج یا چالوس به جاده چالوس وارد شوید. در محور چالوس به کرج، تونل کندوان در کیلومتر ۱۲ بعد از سیاه بیشه واقع شده است، و در محور کرج به چالوس، فاصله آن از گچسر تنها ۸.۵ کیلومتر است.

لوکیشن تونل کندوان 5415541415
برای دسترسی به آدرس تونل کندوان روی نقشه کلیک کنید

تاریخچه + نحوه ساخت تونل کندوان

تونل کندوان در زمانی ساخته شد که مجید آهی وزیر راه بود. قبل از احداث این تونل، جاده کرج به چالوس در حدود 5 ماه در سال غیرقابل تردد بود. با وجود کمبود امکانات در آن زمان، ساخت تونل تنها سه سال طول کشید. بر اساس تحقیقات انجام شده و گفته‌های ابوالحسن عمیدی نوری، قرارداد ساخت تونل کندوان به دو شرکت دانمارکی یا سوئدی واگذار شده بود.
براساس روایات موجود، در سال 1314، شاه در فصل بهار به مازندران سفر می‌کند و در روستای کندوان در برف گیر می‌کند. او با سختی به گچسر می‌رسد و این ماجرا باعث می‌شود که دستور ساخت تونل صادر شود. در آن زمان، سفر در داخل ایران بدون مجوز از شهربانی غیرقانونی تلقی می‌شد، زیرا رضا شاه خود را مالک کشور می‌دانست. بنابراین، مردم برای خود نیز برای مسافرت باید مجوز دریافت می‌کردند و احساس می‌کردند که به کشوری بیگانه سفر می‌کنند.
در همان سال، ساخت تونل کندوان در جاده چالوس آغاز شد. این جاده در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه توسط مهندسان فرانسوی برای دسترسی سریع‌تر به چالوس ساخته شده بود و در دوران پهلوی با توجه به استفاده گسترده از خودرو، تغییراتی در آن صورت گرفت.

 

فضای داخلی تونل در زمان ساخت 6614148
” نمایی از فضای داخلی تونل کندوان در زمان ساخت آن در گذشته “

مشخصات تونل کندوان

تونل کندوان، یکی از مشهورترین و دیدنی‌ترین تونل‌های جاده چالوس است. این تونل در ارتفاعات 2700 متری کندوان قرار دارد و ابعاد آن به طول 1883/8 متر، عرض 5/5 متر و ارتفاع 6 متر می‌باشد. کلنگ زنی تونل کندوان در سال 1314 صورت گرفته و تقریباً سه سال بعد، در سال 1317 به بهره‌برداری رسید.

مشخصات تونل کندوان

طول 1883/8 ، عرض 5/5 و ارتفاع 6 متر

کوه های سنگی در اطراف تونل کندوان 5444857748
” ورود به تونل حفر شده کندوان در دل کوه های سنگی “

ریشه نام تونل کندوان

با توجه به موقعیت روستای کندوان در شهرستان اسکو، نام تونل را کندوان در نظر گرفتند. به دلیل قرارگیری این تونل در ارتفاعات بسیار بالا و محدودیت تجهیزات در آن زمان، برای کندن تونل نیاز به کندن کوه با کلنگ بود. بنابراین، کارگران این پروژه را از روستای کندوان انتخاب کردند. به علاوه، با پیشنهاد مهندس گرایلی، تونل به نام کندوان نامگذاری شد تا از زحمات بی‌بدیل مردم این روستا قدردانی شود.

علت نام گذاری کندوان

به علت کندن کوه با کلنگ برای ساخت تونل کندوان

تونل کندوان 541416448
” قسمت ورودی تونل پرصلابت کندوان “

جاذبه های اطراف تونل کندوان

  • چشمه وله
  • روستای گچسر
  • کاخ رضا شاه گچسر
  • سد سیاه بیشه
  • غار یخ مراد
کاخ گچسر رضا شاهی پوشیده از برف 441584867484
” تصویری از کاخ گچسر رضا شاه پوشیده از برف “

ارسال دیدگاه