معرفی آبشار سواسره | مسیر دسترسی + بهترین زمان بازدید و عکس

2 خرداد 1402
0 دیدگاه
جریان آب های آبشار به حوضچه ها 87542136655

خطه شمالی ایران به عنوان یکی از مقاصد تفریحی و گردشگری سرسخت‌ترین و زیباترین مناطق برای ایرانیان و گردشگران است. استان مازندران، یکی از استان‌های پرآبشار این منطقه است و به ماجراجویان بسیاری امکان کشف شگفتی‌های فراوان را می‌دهد. آبشار سواسره در شهرستان نور، به معنای واقعی کلمه هیجان‌انگیز است. آبشارها بهشت‌هایی هستند که در فصل گرما، به مدت کوتاهی گرمای تابستان را از گردشگران دور می‌کنند و به دلیل شرایط جوی و جغرافیایی، آبشارهای منطقه شمال ایران، زیباترین آبشارهای ایران به شمار می‌روند. آبشار سواسره در نزدیکی توابع بلده قرار دارد و ارتفاعی تقریباً ۱۰۰ متر دارد. این آبشار با آبی فراوان و پخش آبی منحصربفرد خود بسیار دیدنی است. فضای کوهستانی-بیشه‌ای این منطقه چشم‌اندازهای بکر و شگفت‌انگیزی را ارائه می‌دهد.

 

آبشار سواسره 421255877
جاری شدن آبشار خروشان در میان سنگ های خزه بسته

موقعیت مکانی آبشار سواسره

آبشار سواسره حدود ۵۳ کیلومتر از جاده هراز و تقریباً ۷۵ کیلومتر از جاده چالوس فاصله دارد. بنابراین، برای دسترسی به این آبشار، مسیری که از آن استفاده کنید، مهم نیست؛ زیرا فاصله آن از هر دو جاده شمالی تقریباً یکسان است.

مسیرهای دسترسی به آبشار سواسره

  • اگر از جاده هزار به سوی آبشار سواسره حرکت کنید، پس از عبور از شهر آمل و منطقه محمودآباد، به شهرستان نور می‌رسید. پس از عبور از شهرستان نور، به روستای بلده و سپس آبشار سواسره می‌رسید.
  • اگر از جاده چالوس به سمت آبشار سواسره حرکت کنید، پس از عبور از شهرستان نور، به آبشار سواسره خواهید رسید.
  • مسیر دیگری هم برای دسترسی به آبشار سواسره از جاده چالوس وجود دارد. در نزدیکی سیاه‌بیشه، روستای بلده واقع شده است و آبشار سواسره نیز در همان منطقه قرار دارد.

جاده های دسترسی به آبشار سواسره :

  • جاده هراز
  • جاده چالوس، شهرستان نور
  • جاده چالوس، روستای بلده
لوکیشن دقیق آبشا سواسره 8754212
برای پیدا کردن آدرس دقیق رو نقشه کلیک کنید
جاده چالوس 455221112255
مسیر سرسبز جاده چالوس به آبشار سواسره

بهترین زمان سفر به آبشار سواسره

سرمای هوا قادر نیست عاشقان طبیعت‌گردی را از سفر به آبشارهای مرتفع بازدارد. آبشار سواسره نیز در محلی بلند قرار دارد و میتوان از تماشای پرواز پرندگان در اطراف آن لذت برد. آب این آبشار از کوهستان‌ها جاری می‌شود و با فشار قوی به پایین می‌ریزد؛ به همین دلیل هوا در اطراف آبشار بسیار خنک است و همواره لازم است لباس گرمی همراه داشته باشید. روشن کردن آتش در مسیر نیز می‌تواند به گرم شدن شما کمک کند. به خاطر داشته باشید که با راهنمای تور یا راهنمای محلی به این آبشار بروید و مسیرهای امن را برای عبور انتخاب کنید. زمان مناسب برای بازدید از آبشار، اواسط اردیبهشت تا اواخر تابستان است. در حالت کلی، خنکای پاییز نیز مانعی برای طبیعت‌گردی نمی‌شود؛ اما دیدن آبشار سواسره در فصل زمستان و ماه‌های دی و بهمن دشوار است.

بهترین زمان سفر به آبشار سواسره :

اواسط اردیبهشت تا اواخر تابستان، پاییز

آبشارسواسره 875423666
جریان پرفشار آبشار سواسره

جاذبه های دیدنی اطراف آبشار سواسره

مرداب هسل در پاییز 8754213666
مرداب هسل در آغوش درختان پاییزی

توصیه های ایمنی در سفر به آبشار سواسره

  • قبل از ورود به منطقه سواسره، بهتر است مواد غذایی را آماده کنید؛ زیرا در این منطقه هیچ فروشگاهی برای خرید اغذیه وجود ندارد. مقداری از مواد غذایی را بیشتر از مصرف روزانه خود همراه داشته باشید و اگر مشکل کاهش فشار خون یا قند خون دارید، حتماً نمک و خرما هم به همراه داشته باشید تا در صورت لزوم بهره‌ای داشته باشد.
  • ممکن است ترس از ارتفاع برای شما مشکل ساز شود و شما را از ادامه سفر به سمت آبشار سواسره بازدارد؛ بنابراین از ابتدا میزان آمادگی و شجاعت خود را بررسی کنید!
  • قبل از هر چیز، به کفش مناسب فکر کنید. سنگ‌های موجود در مسیر آبشار سواسره بسیار تیز هستند و ممکن است آسیب ببینید؛ بنابراین حتماً کفش‌هایی با سطح پایه محکم و مقاوم داشته باشید.
  • حتماً وسایل پانسمانی و چسب زخم را همراه خود داشته باشید تا در صورت بروز زخم، بتوانید آن را تمیز کرده و پانسمان کنید تا عفونت نگیرد.
  • در صورت قصد اقامت در منطقه سواسره در شب و ورود به آن در غروب، حتماً از راهنمای محلی یا راهنمای تور درخواست کنید تا شمارا  همراهی کنند، و به همین ترتیب کیسه خواب را هم حتماً همراه داشته باشید.
  • در صورت بارش برف و هوای سرد، تلاش کنید به مناطق بالایی از آبشار سواسره نرید و از جمعیت همراهانتان جدا نشوید.
  • اطلاعات کافی درباره گونه‌های خطرناک جانوری در آبشار سواسره موجود نیست، اما توصیه می‌شود احتیاط کنید و قبل از تاریک شدن هوا، از منطقه خارج شوید. در بعضی از مناطق گردشگری شمال، گونه‌های خطرناک جانوری مانند خرس وجود دارند. همچنین ممکن است با گونه‌های کم‌خطرتری مانند روباه، شغال و سیاه‌گوش نیز مواجه شوید.
  • اگر به عکاسی علاقه دارید و قصد تهیه عکس در این منطقه را دارید، مهارت لازم در نگه‌داشتن دوربین را داشته باشید. ممکن است دوربین از دستتان بیفتد و خطر جانی را به وجود آورید. بهترین روش لذت بردن از زیبایی آبشار سواسره به خاطر سپردن مناظر آن است. برای عکاسان، یکی از انگیزه‌ها برای بازدید از سواسره، عکسبرداری هوایی از این منطقه است که هیجان زیادی دارد. این روش کم‌خطرتر و نوآورانه است و شما را بیشتر برای سفر به ارتفاعات آبشار تحریک می‌کند.
آبشار سواسره 4512236655
جریان آب های آبشار از میان سنگ ها

ارسال دیدگاه