مزگاه نوشهر | جاهای دیدنی + غذاهای محلی

5 مرداد 1402
0 دیدگاه
خانه های روستایی ا محوطه سرسبز روستای مزگاه 45452

روستای مزگاه از شهرهای توریستی مازندران، یکی از زیباترین روستاهای شمال کشور است که در 7 کیلومتری شهر نوشهر مازندران واقع شده است. روستای مزگاه از شرق به روستای چلک، از غرب به بندپی ، از شمال به دریای خزر و از جنوب نیز به جنگل های مطبوع متصل شده است. در واقع این روستای بسیار خاص و حائز اهمیتی است چرا که هم دارای ویوی رو به دریا و هم دارای ویوی رو به جنگل است. . در این روستای سرسبز و خوش آب و هوا تنها منطقه ای در مازندران است که فرهنگ گیلان و غذاهای محلی گیلان را می توان در آن مشاهده کرد.

عبور ماشین ها از جاده سرسبز نوشهر 5635596
مسیر رسیدن به روستای رویایی مزگاه نوشهر

جمعیت روستای مزگاه نوشهر

به اساس آمار مرکز آمار ایران در سال 1385، جمعیت دهستان مزگاه حدود 1108 نفر را به خود اختصاص داده است.

تاریخچه روستای مزگاه نوشهر

در اطراف سال 1320، گروهی از مهاجران گیلانی با ریشه‌های شرقی، از سرزمین‌های لنگرود، رودسر، املش و رحیم آباد، روستایی جدید به نام “مزگاه” ایجاد کردند. در آغازین روزهای تشکیل، جمعیت مبدأی این نقطه کوچک کمتر از پنج خانوار به حساب می‌آمد.

پوشش گیاهی روستای مزگاه نوشهر

در آغاز، این منطقه روستایی ناب و پر از تنوع طبیعی بود، جنگل‌ها و درختان بی‌نهایت تمشک و گیاهان وحشی، جلوه‌گاهی از بلوط‌های بزرگ یا مازو؛ به زبان محلی “مازی” شناخته می‌شد. اما در پی رفت‌وآمدهای نادرست و تداخل‌های بی‌راهبرد در اکوسیستم این منطقه، تغییراتی نامعلوم وارد شد. به گونه‌ای که اکنون، هیچ ردی از درختان بلوط یا مازو در این منطقه به چشم نمی‌آید. این تحولات غیرمنطقی، سبب تخریب سیستم زندگی در این منطقه شده است.

پوشش گیاهی دهستان مزگاه:

  • تمشک
  • گیاهان وحشی
  • بلوط‌های بزرگ یا مازو

شغل مردمان روستای مزگاه نوشهر

اصلی‌ترین کسب و کار ساکنان روستا کشت  برنج است. اما به تدریج به دلیل محیط فوق‌العاده زیبا و واقع شدن در نزدیکی چندین عنصر طبیعی مهم مانند کوهستان، ساحل دریا و جنگل، شرایطی برای توسعه فعالیت‌های گردشگری ایجاد شد. به‌طور تدریجی، این منطقه به یک مقصد گردشگری جذاب تبدیل شد.

زنان روستایی در حال کشت برنج 4242
کشت برنج از مشاغل مردم روستای مزگاه

غذاهای محلی روستای مزگاه نوشهر

در منطقه مزگاه نوشهر، با غنای تنوع طبیعت و محصولات کشاورزی، غذاهای محلی متنوع و لذیذی تازه می‌توان یافت. این غذاها اغلب از مواد اولیه محلی تهیه شده و با ترکیبات خاصی که به طبع مردم این منطقه واقع شده است، طعم‌های خاص و منحصر به فردی دارند. غذاهای محلی دهستان مزگاه نوشهر خورشت آلو، بیج بیج، کدو پلو، آغوز مسما، آش کدو، ناز خاتون، بشته واش است. غذاهای محلی دهستان مزگاه با ترکیبات خاص و روش‌های آماده‌سازی خود، به سفرکاران فرصت تجربه طعم‌ها و رایحه‌های جدیدی را می‌دهند. اگر قصد دارید به این منطقه سفر کنید، حتماً از فرصت تجربه این غذاهای محلی پیشینیان این منطقه بهره‌برده و لذت ببرید.

غذاهای محلی روستای مزگاه:

  • خورشت آلو
  • بیج بیج
  • کدو پلو
  • آغوز مسما
  • آش کدو
  • ناز خاتون
  • بشته واش
بیج بیج، نازخاتون، بشته واش از غذاهای محلی روستای مزگاه 45242
بیج بیج، نازخاتون، بشته واش از غذاهای محلی روستای مزگاه

جاذبه های دیدنی اطراف روستا

از آنجایی که مزگاه در نزدیکی شهر نوشهر واقع شده است، این روستا نیز از تمامی جاذبه های دیدنی و زیبایی های اطراف این شهر بهره مند می باشد. اگر علاقمند به تجربه یک سفر لذت بخش و خاطره انگیز را در شمال ایران دارید توصیه می شود حتما به روستای مزگاه سفر کنید، این روستا دارای جاذبه های دیدنی بسیاری شامل موارد زیر می باشد؛

ویلاهای مسکونی در نزدیکی ساحل و بندر نوشهر 45452
بندر نوشهر، با امواج آرام و ساحل زیبا، یک مقصد آرامش‌بخش برای تفریح
تلالو سایه درختان بر روی آب دریاچه فراخین 454152
آب‌های آرام دریاچه فراحین، همچون آینه‌ای جادویی، زیبایی طبیعت را به تصویر می‌کشد.
گردش قایق موتوری در دریاچه سد آبیدر 854163
آب‌های آرام دریاچه سد آبیدر، در کنار کوهستان‌های پوشیده از سبزی و زیبایی، منظره‌ای دلنشین و آرامش‌بخش
آب های نیلگون در میان کوه های سنگی 45424
آب‌های زلال دریاچه خضر نبی، همچون یک گنجینه طبیعی
بیرون آمدن تنه ی شکسته ی درختان از درون آب 65266
آب‌های آرام دریاچه ارواح، آرامشی ناپدیدشدنی را در دل طبیعت به ارمغان می‌آورد.

 

ارسال دیدگاه