مروری بر تاریخچه هچی رود، شهری کهن و زیبا در چالوس

11 بهمن 1401
0 دیدگاه
تاریخچه هچی رود 04566524153450

هچی رود، شهر کوچک دلربا در چالوس! تا چه اندازه با هچیرود آشنا هستید؟ آیا تا کنون نام این شهر کوچک و زیبا به گوشتان خورده است؟ این شهر از توابع مرکزی شهرستان چالوس در استان مازندران می باشد که به دلیل زیبایی ها و جاذبه های خیره کننده اش به شهرت رسیده است. این منطقه در سال 1391 از چند روستا تشکیل شده بود اما پس از آن به دلیل توسعه گردشگری بسیاری که در این نقطه ایجاد شده، به شهر هچیرود تغییر کاربری یافته است. در حال حاضر این شهر از بخش های مختلفی همچون دوجمان، امامرود، حسین آباد، عباسکلا و هرطه کلا تشکیل شده است. جالب است بدانید مردم این شهر کوچک به زبان شیرین مازنی صحبت می کنند.

این شهر در گذشته از منطقه های مختلفی تشکیل شده است اما به مرور زمان و رفت و آمد بسیاری از گردشگران و مسافران، به مرور از روستا به شهر تبدیل شده است. این شهر نوپا در فاصله اندکی از چالوس و در کنار اتوبان کناره و دقیقا قبل از متل قو و نمک آبرود واقع شده است.

آشنایی کامل با تاریخچه هچی رود

در اعماق کوه‌ها، یک جریان آب به نام “هچیرود” به آرامی جاری است. این رودخانه پس از طی مسافتی حدود چهار کیلومتر، به سوی شرق به دریا می‌پیوندد. نام “هچیرود” از واژه‌ی “هاچین” در زبان طبری مشتق شده است، که به معنی خنک شدن، آرام شدن و استراحت از کار است. در گذشته، این جریان آب با نام اصلی و باستانی “هاچه‌رو” شناخته می‌شد، که به معنی رود آرام می‌باشد. این نام انتخاب مناسبی است، زیرا با توجه به شیب کم و مناطق صاف اطراف رودخانه، جریان آرام و آرامش‌بخش آب، توصیفی دقیق از وضعیت رودخانه ارائه می‌دهد.

نام هچیرود در قدیم:

هاچین – هاچه‌رو

جاذبه های طبیعی و تماشایی هچیرود

هچیرود شامل چند روستای زیبا است و از همین رو از جاذبه های گردشگری و زیبای زیادی برخوردار است. مهم ترین و زیباترین جاذبه طبیعی و تماشایی این منطقه مختص به دریا و طبیعت سرسبز آن می باشد. دریای آبی بیکران در دل طبیعت و دشت ها و جنگل ها پوشیده از درخت به زیبایی خودنمایی می کند وبرای مسافران و سایرین منظره تماشایی خیره کننده را ایجاد کرده است. زیبایی این شهر بر کسی پوشیده نیست و کمتر کسی از این همه زیبایی به راحتی دل خواهد کند.

روستای سرسبز هچی رود

هر چند هچی رود با ادغام چند روستا به شهر تبدیل شده است، اما در حال حاضر همین روستاها جاذبه های گردشگری این منطقه را به خود اختصاص داده اند. با گذر از روستاهای هچیرود شما شاهد دشت های سرسبز و خرم و مزارع خیره کننده خواهید بود که هرکسی آرزوی دیدن چنین منظره هایی را از نزدیک دارد.  به گفته ویکی پدیاشهر هچی رود تا پیش از سال 1389 مرکز دهستان کلارستان غربی بوده است و از به هم پیوستن روستاهایی همچون دلگشا، امام رود، اکبرآباد، چاخانی، سنگ وارث، عباس آباد، محمد حسین آباد، هرطه کلا و هچی رود شکل گرفته است.”

جنگل های چاخانی

روستای چاخانی، جزء مناطق شهرستان چالوس در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و به عنوان یکی از مناطق تقسیمات کشوری شناخته می‌شود. مردم این روستا با داشتن آداب و رسوم گرم و مهمان‌نوازی، از خود به عنوان جامعه‌ای پر از انرژی معرفی می‌کنند. فعالیت‌های اقتصادی اکثر اهالی این منطقه به کشاورزی و دامپروری مرتبط است که با اخلاق و تلاش برای تولید ارزش اقتصادی به اهمیت ویژه‌ای دست یافته است.

محصولات اصلی تولیدی در چاخانی شامل برنج با کیفیت بالا و میوه‌های تازه و معتبری همچون ازگیل، توت فرنگی و خیار می‌باشند. این تنوع در محصولات کشاورزی نشان از غنای طبیعی و منابع این منطقه دارد.

روستای چاخانی یکی از مناطق پرجمعیت در شهرستان چالوس و دهستان کلارستاق غربی محسوب می‌شود. طبق آخرین سرشماری انجام‌شده توسط مرکز آمار ایران در سال 1385، جمعیت این روستا به 513 نفر رسیده بوده است. این اعداد نشان‌دهنده رشد و پیشرفت جامعه‌ی روستایی چاخانی در طول سال‌ها می‌باشد.

نمک آبرود

بی شک به و به طور حتم می دانید که شهرک توریستی نمک آبرود یکی دیگر از مکان های دیدنی هیچ رود می باشد که فاصله جندانی با این شهر ندارد. از مزایای سرمایه گذاری و خرید ویلا در هچیرود می توان به دسترسی راحت و سریع به تله کابین، سورتمه جنگل و سایر تفریحات مهیج اشاره کرد.

باغ های مرکبات هچی رود

باغ های مرکبات در هچیرود با بوی بهار نارنج و شکوفه های بهاری پر می شوند و استشمام این بو برای خیلی ها لذت بخش خواهد بود. اگر در فصل پاییر به این شهر سفر کنید باغ ها با نارنج و پرتقال گویی چراغانی شده اند و تابستان که باشد هنوز روی درخت ها گوجه سبز که مردم محلی به آن آلوچه می گویند دیده می شود! و کوچه باغ ها پر از بوته های وحشی تمشک است.

رودخانه هچی رود

رودخانه ای که در این شهر وجود دارد سالها است که در تاریخچه شیرین آن جای داده شده و بستری از زیبایی های طبیعت را شامل می شود. در اطراف این رودخانه مناظر و چشم انداز های بسیاری وجود دارد که هر بیننده ای را محسور زیبایی خود خواهد کرد. حاشیه های این رودخانه پوشیده از درختان و گیاهان سرسبز است و مکان باصفایی برای استراحت گردشگران و مسافران به شمار می رود.

بهترین زمان سفر به هچیرود

هنگامی که به این شهر زیبا سفر می کنید شاهد دشت هایی مملو از مزارع سرسبز برنج را خواهید بود، اگر می خواهیم از این مناظر نهایت لذت را ببرید بهترین ماه های سفر به این نقطه برای شما ماه های خرداد و تیر می باشد. چرا که این شهر در ماه های خرداد و تیر ماه به دلیل مزارع شالی بسیار سرسبز و دیدنی هستند، این تصویر زیبا نظر بسیاری از بینندگان را به خود جذب می نماید.

بهترین زمان سفر به هچیرود:

خرداد و تیر

 

ارسال دیدگاه