روستای کوتنا کجاست؟ 🌏| جاهای دیدنی اطراف 🏕️| عکس 📸

8 اردیبهشت 1403
0 دیدگاه
چشمه مقدس در کنار درختان سرسبز روستای کوتنا 15648

این روستا از لحاظ جغرافیایی در ارتفاع و بلندی قرار دارد و دشت‌ها و شالیزارهای زیبایی را در اطراف خود دارد. فاصله‌ی حدود ۶۰۰ متری از سیاه‌رود، این روستا را از نعمت خدا در آبیاری دشت و مزارع اطراف بهره‌مند کرده است و زیبایی آن را دو چندان کرده است. به دلیل وضعیت جغرافیایی خود، روستای کوتنا از بین دیگر روستاهای واقع در بیشه سر بی‌همتایی برخوردار است.


📍 روستای کوتنا کجاست؟

روستای کوتنا در استان مازندران واقع شده و به تعدادی از زیباترین و خوش آب و هواترین روستاهای این استان تعلق دارد. این روستا در فاصله حدود ۶ کیلومتری شهرستان قائم‌ شهر (شاهی سابق) قرار دارد و با طبیعتی چشم نواز و مردمی با فرهنگ شناخته می‌شود.

🚗 مسیر دسترسی به روستای کوتنا:

وقتی از پل سیاه‌رود در شهرستان قائم‌شهر عبور کرده و وارد شهرستان می‌شوید، در مسیر خیابان ساری قرار می‌گیرید. از اینجا، وارد یک جاده فرعی می‌شوید که به سمت روستای کوتنا هدایت می‌شود. طول این مسیر پر از چشم‌اندازهای زیباست و وارد بخش جنوبی روستا شوید، با صدای دلنواز سیاه‌رود آرامش خواهید یافت.

روستای کوتنا در جنوب شرقی شهرستان قائم‌شهر واقع شده و فاصله آن تا این شهر تقریباً ۶ کیلومتر است. این روستا از جنوب با روستای قادی کلای بزرگ و آهنگر کلای بیشه‌سر و گل‌افشان، از شمال به روستای تلوک، از غرب به روستای ساروکلا و از شرق به روستاهای کرچنگ و ریکنده و سیّد ابوصالح وسیف کتی و پرچینک مجاور است.

آدرس دقیق روستای کوتنا روی نقشه 156451
برای دستیابی به آدرس دقیق روستای کوتنا روی نقشه کلیک کنید.

📖 معرفی کلی روستای کوتنای قائمشهر

روستای توریستی کوتنا، شالیزارها و دشت‌ها  این روستا را به یکی از سرسبزترین، چشم‌نوازترین و خوش‌منظره‌ترین روستاهای این منطقه تبدیل کرده است. این دشت‌ها به ویژه در قسمت جنوبی از روستا قرار دارند و فاصله‌ی حدود ۶۰۰ متری از روستای سیاه‌رود جریان دارد که دارای منابع آب زیادی است و برای آبیاری دشت و مزرعه‌های اطراف منطقه بسیار مفید است. این ویژگی‌ها به طور چشم‌گیری آبادانی و زیبایی منحصر به فرد کوتنا را بیشتر کرده است.

درختان سرسبز در کنا خانه های روستایی روستای کوتنا 15645

پوشش گیاهی سرسبز و جنگل های س=بهاری روستای کوتنا 45864


📝 تاریخچه کوتنا

پس از بررسی‌هایی در این خصوص، می‌توان به کلمات “کوتینار”، “کوتنه”، “کوتن‌ها”، “کوتن‌انار” و … اشاره کرد. اما تنها یکی از این‌ها به واقعیت نزدیک‌تر است که کتاب‌های تاریخی آن را تایید کرده‌اند، و آن هم “کوتن‌ها” می‌باشد. به دلیل اینکه در زمان‌های قدیم برای آسیاب کردن وسیله‌ای وجود نداشت، اهالی این روستا در آن زمان از سنگ و تخته برای آسیاب کردن مواد غذایی استفاده می‌کردند، همچنین این موضوع تا حدی در کتاب‌های لغتنامه محلی قدیمی تایید شده است به طوری که نام کوتنا به معنای “کوبنده” آمده است.

سرسبزی درختان جنگل کوتنا در قائمشهر 154645


👨‍👨‍👧‍👧 جمعیت روستای کوتنا

جمعیت این روستا تقریباً ۱۲۲۱ نفر است و افرادی با تحصیلات بالا و چهره‌های بزرگ از جمله افتخارات این روستا محسوب می‌شوند.

دریاپه آرام کنار درختان سرسبز روستای کوتنا در مازندران 25465


👨‍🌾 شغل مردم روستای کوتنا

  • باغداری
  • کشاورزی
  • دام پروری

🎊 آداب و رسوم مردم در روستای کوتنا

آداب و رسوم اجتماعی در روستای کوتنا تا حد زیادی با سایر روستاهای مازندران مشابه است، اما برخی ویژگی‌ها و خصوصیت‌های مهم این روستا آن را از سایر مناطق متمایز می‌کند. یکی از این ویژگی‌ها این است که مردم روستای کوتنا در مشکلات، غم و اندوه همدرد و همراه یکدیگر هستند، به‌طوری‌که وقتی یکی از اهالی روستا عزیزی را از دست می‌دهد، سایر مردم تا روز چهلم با خانواده‌ی سوگوار و غمگین ایشان همراهند.

شب‌نشینی‌ها و رعایت صله‌رحم نیز از اخلاق پسندیده مردم این روستاست و احترام به بزرگان و قدیمی‌ترها یکی از ویژگی‌های بارز جوانان این روستاست. مردم این منطقه از اینکه اهل کوتنا هستند، به خود افتخار می‌کنند و حتی افرادی که به شهرها یا جاهای دیگر مهاجرت کرده‌اند، دوست دارند که پس از درگذشت در کنار عزیزان خود در روستای کوتنا به خاک سپرده شوند. زنان نیز در این روستا همراه و هم‌قدم با مردان خود در تمام طول عمرشان در ساختن زندگی، رونق کسب و کار و مشارکت در امور خانوادگی و اجتماعی فعالیت دارند.

لباس های محلی زنان در حال بردن جهیزیه عروس به مراسم عروسی در روستای کوتنا 15215


🏞️ جاذبه های دیدنی کوتنا

1. امامزاده عباس رضا در کوتنا

در روستای کوتنا امامزاده‌ای به نام امامزاده عباس رضا در دل خاک آرمیده است که در سنگ مزار این آن سال ۹۳۱ هجری قمری یاد شده است که مربوط به آخرین سالهای فرمانروایی مرعشیان بر مازندران بوده است. بزرگان و ریش‌سفیدان این منطقه می‌گویند ایشان از بزرگان خاندان عصمت و طهارت علوی بوده‌اند. همچنین در جوار مرقد ایشان مادر بزرگوارشان نیز به خاک سپرده شده اند. ساختمان و بقعه مبارک این بزرگوار در سال ۱۳۸۸ شمسی به دست اهالی کوتنا بنا شد و یک سال بعد بازسازی شد. امامزاده عباس رضای کوتنا در بخش جنوبی روستا و قبل از روخانه سیاه‌رود قرار گرفته است. فضای خارج از امامزاده مملو از درختان زیبا و بلند همراه با چشم‌انداز بسیار زیبایی از شالیزارها و روستای کوتنا است. بنابراین همراه با فضای معنوی می‌توانید از طبیعت بکر پیش رو نیز لذت ببرید.

2. چشمه مقدس کوتنا

از مسیر اصلی روستا که گذر کنید، تقریباً در انتهای روستا با یک بنای کاهگلی قدیمی روبرو خواهید شد که در مجاورت آن یک درخت انجیر مشخص است. این بنا که از مقدسات این روستا نیز محسوب می‌شود، چاه آبی در آن قرار دارد که مردم منطقه از آب این چاه به گونه‌ای معجزه‌آسا جهت رفع زگیل و دردهای چشمی استفاده می‌کنند. اما اکنون کمتر به آن توجه می‌شود و فقط قدیمی‌ها و پیران این روستا آن را مقدس برمی‌شمرند و بر اثرات خاص آن تاکید دارند.

3. سایر جاذبه‌های گردشگری در روستای کوتنا

این روستا علاوه بر موارد فوق دارای جاذبه‌های دیگری از قبیل موزه اکبری کوتنا، خانه هنر و موزه ریحانه، آببندان و جنگل نسوم کوتنا، پیست سوارکاری کوتنا و جمعه بازار کوتنا می‌باشد. اما با وجود تمام این توضیحات بهتر است بدانیم که در استان سرسبز مازندران نظیر این روستاهای دیدنی بسیار زیاد وجود دارد.

چشمه مقدس در کنار درختان سرسبز روستای کوتنا 15648

جنگل های سرسبز انبوه در روستای کوتنا 415416


📚 کلام آخر

روستای کوتنا با طبیعتی سرسبز، جاذبه‌های گردشگری متنوع، و آداب و رسوم اجتماعی محلی مهم، یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد استان مازندران است. این روستا با مواردی همچون مزارهای معروف، آثار تاریخی، و فضای طبیعی خیره کننده، تجربه‌ی ممتعی از فرهنگ و زیبایی‌های ایران را برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

ارسال دیدگاه