آشنایی با 10 جاذبه دیدنی چالوس+عکس و لوکیشن دقیق

25 آذر 1401
0 دیدگاه
جاذبه های خیره کننده چالوس 87465312240

جاذبه های خیره کننده چالوس بسیار فراوان اند این جاذبه ها در دسته های مختلف همچون گردشگری، تاریخی و طبیعت گردی قرار دارند. این شهر جذاب شمالی یکی از قدیمی ترین و جذاب ترین شهرهای استان مازندران است. چالوس در شهری قدمتی و چند هزار ساله است، در طول تاریخ با نام ها شالوس و سالوس شناخته می شده­ است. شهر چالوس  با داشتن سواحل بکر و جذاب و جنگل های سرسبز و تماشایی در زمره زیباترین و هیجان انگیز ترین شهرها برای سفر است، اگر به دنبال تجربه سفری خاطره انگیز هستید، تا انتهای محتوا با ما همراه باشید.

نام های قدیمی چالوس: شالوس، سالوس

معرفی جاذبه های خیره کننده چالوس برای سفر

پارک جنگلی فین چالوس

این پارک جنگلی یکی از جاذبه های خیره کننده چالوس است و کمتر کسی است که نام این پارک جنگلی را نشنیده باشد.  این پارک همیشه یکی از شلوغ ترین مناطق گردشگری شهر چالوس است و در فصل بهار و تابستان شاهد انبوهی از گردشگران در این پارک جنگلی هستیم.

پارک جنگلی فین از امکانات رفاهی بسیاری برخوردار است که شامل پارک بازی، کافه ، رستوران و… است و همینطور به دلیل محبوبیت در میان گردشگران آلاچیق های بسیاری را در آن تعبیه کرده اند تا مسافران در آرامش و رفاه به تفریح و گردش بپردازند. لازم به ذکر است در بخشی از پارک جنگلی فین، اردوگاهی وجود دارد که دارای کلبه های چوبی بسیار جذابی می باشد و این کلبه ها به صورت روزانه یا ساعتی به گردشگران اجاره داده می شوند. اردیبهشت و فروردین به‌عنوان بهترین زمان برای بازدید از این پارک جنگلی توصیه می‌شود، اما زیبایی‌های خاص خود را در همه‌ی ماه‌های سال به نمایش می‌گذارد.

برای دسترسی راحت به لوکیشن دقیق پارک جنگلی فین روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

امکانات رفاهی جنگل فین:پارک بازی،کافه، رستوران، آلاچیق، اردوگاه چوبی

گذر جریان آب در کنار پارک جنگلی فین چالوس
گذر جریان آب در کنار پارک جنگلی فین چالوس

مرداب هسل

مرداب هسل از دیگر جاذبه های خیره کننده چالوس بوده و درمیان جاذبه های دیدنی چالوس این مرداب زیباترین منظره را از آن خود کرده است. این مرداب در در فاصله ده کیلومتری از روستای سینوا و مرزن آباد واقع شده است که منطقه ای سرسبز و بکر را اطراف آن پوشش داده و همچنین می توانید با پیاده روی در اطراف این مرداب از طبیعت اطراف لذت ببرید. در فصل بهار و تابستان دارای جلبک های سبزی می باشد که جلوه ای بی نظیر به مرداب داده اند و با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان، این جلبک ها رنگ خود را به قرمز و نارنجی تغییر داده و منظره ای خاص و جذاب را به وجود می آورند.نام “هسل” در گویش محلی شهرستان چالوس به معنای “آب راکد” است و این مرداب نیز همانند نامش، بی‌حرکت و آرام است.

برای دسترسی راحت به لوکیشن دقیق مرداب هسل روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

  • جلبک ها در فصل بهار و تابستان سبز رنگ و در فصل پاییز و زمستان قرمز و نارنجی هستند.
  • هسل در گویش محلی به معنای آب راکد
درختان برافراشته روییده در مرداب هسل
درختان برافراشته روییده در مرداب هسل

مرداب کندوچال

در پارک جنگلی مافین جاذبه های خیره کننده بسیاری وجود دارد که یکی از آن ها مرداب کندوچال می باشد. مرداب کندوچال در میان سایر جاذبه های خیره کننده چالوس بیشترین درصد بازدید کننده را به خود اختصاص داده است، این مرداب بیش از 1000 متر مربع مساحت داشته و عمقش به بیش از 4 متر می رسد.  اطراف این مرداب را درختان و گیاهان مختلف پوشانده  است لازم به ذکر است در این مرداب پرندگان مهاجر بسیاری زندگی می کنند و آب مردال نیز از طریق چشمه های اطراف تامین می شودکه باعث می‌شوند آب مرداب کندوچال شیرین و پاک باشد.

  • مساحت مرداب کندوچال بیش از 1 هکتار و عمق بیش از 4 متر
  • آب مرداب کندوچال شیرین و پاک
قایق رانی در مسیر جلبکی و رویایی مرداب کندوچال
قایق رانی در مسیر جلبکی و رویایی مرداب کندوچال

آبشار اکاپل

در جنوب غربی شهر چالوس و در تلاقی کلاردشت با ارتفاعات البرز، آبشاری بکر و زیبا وجود دارد که به راحتی می‌تواند هدف گردشگری برای بازدید کوتاه یا کمپینگ چند روزه باشد. آبشار اکاپل، همراه با جنگل کوهستانی، رودهای فصلی کوچک، حیات جانوری جذاب و بافت گیاهی دست نخورده، با 30 کیلومتر فاصله از دریاچه ولشت، محلی است که سالانه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند. این منطقه از ظرفیت تفرجگاهی بالایی برخوردار بوده و بازدید از آبشار اکاپل به همراه مشاهده جلوه‌های طبیعی منطقه، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

برای دسترسی راحت به لوکیشن دقیق آبشار اکاپل روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

آبشار اکاپل در 30 کیلومتری دریاچه ولشت

سقوط جریان آب از تخته سنگ های آبشار اکاپل
سقوط جریان آب از تخته سنگ های آبشار اکاپل

پل زغال چالوس

در شمال کشور، رودخانه‌ای با نام رود چالوس جاری است. این رود از ارتفاعات کندوان در غرب مازندران سرچشمه گرفته و پس از طی بیش از هفتاد کیلومتر، به دریای مازندران می‌رسد. روی این رود ماهی‌های آزاد، سوف و سفید زیستگاه خود را دارند. پل زغال نیز در سال ۱۳۰۷ شمسی، به دستور پهلوی اول، در مکانی میان مرزن آباد و چالوس، ۱۷ کیلومتری کندوان احداث شده است تا رفت و آمد با سرعت و امنیت بیشتری صورت گیرد اما امروزه پل زغال چالوس به یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه تبدیل شده است.

برای دسترسی راحت به لوکیشن دقیق پل زغال چالوس روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

  • ماهی‌های آزاد، سوف و سفید،ماهی های موجود در رود چالوس
  • پل زغال به دستور پهلوی اول، در مکانی میان مرزن آباد و چالوس، ۱۷ کیلومتری کندوان احداث شده است
جریان آب گل آلود زیر پل زغال چالوس
جریان آب گل آلود زیر پل زغال چالوس

کاخ چای خوران چالوس

کاخ چای‌خوران چالوس امروزه به عنوان یک موزه شناخته می‌شود، اما در دوران پهلوی، این بنا به عنوان یک مکان برای رفع خستگی و صرف چای بود. با این حال، سه ویژگی برجسته آن شامل قدمت آن، معماری زیبا و تاریخی مطابق با اصول غربی، و سادگی و دوری از تجمل که در کاخ‌های دیگر مشاهده نمی‌شود، باعث شده تا این بنا به یک جاذبه گردشگری مهم در شمال کشور تبدیل شود.

در کاخ چای‌خوران چالوس، گچبری‌های زیبا، بالکن دلباز، سرستون‌های باستانی و کاشی‌کاری‌های هنرمندانه از جمله مواردی هستند که بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کنند.

برای دسترسی راحت به لوکیشن دقیق کاخ چای خوران چالوس روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

در دوران پهلوی، این بنا به عنوان یک مکان برای رفع خستگی و صرف چای بود

نوشیدن چای در فضای گرم و صمیمی در کاخ چایخوران چالوس
نوشیدن چای در فضای گرم و صمیمی در کاخ چایخوران چالوس

چالوس 87892013

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت یکی از جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی چالوس است که در منطقه کوهستانی تخت سلیمان علم کوه و دره ای عمیق قرار دارد. این دریاچه زیستگاه ماهی ها و پرندگان مهاجر است و در فهرست آثار طبیعی ملی رتبه 71 را دارد. امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری مانند رستوران و تفریحات آبی در کنار آن وجود دارد. دریاچه ولشت برای پیاده روی، ماهیگیری، کمپینگ، دوچرخه سواری و شنا مناسب است و چشم انداز آن آرامش و لحظاتی به یاد ماندنی را به ارمغان می آورد.

برای دسترسی راحت به لوکیشن دقیق دریاچه ولشت چالوس روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

  • دریاچه ولشت رتبه 17 در فهرست آثار طبیعی ملی
  • تفریحات دریاچه: پیاده روی، ماهیگیری، کمپینگ، دوچرخه سواری و شنا، رستوران و تفریحات آبی
ولشت،دریاچه پنهان شده در پشت کوه های چالوس
ولشت،دریاچه پنهان شده در پشت کوه های چالوس

دریاچه حصارچال

دریاچه حصارچال در قله علم کوه واقع در ارتفاعات البرز مرکزی واقع شده و از جاذبه های دیدنی کلاردشت در مازندران است. این دریاچه که حاوی آب خیلی سرد و غیرمناسب برای شنا میباشد در پای دو قله لشکرگ بزرگ و کوچک قرار دارد و حدود ۳۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دریای خزر دارد.

برای دسترسی راحت به لوکیشن دقیق دریاچه حصارچال چالوس روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

آب دریاچه حصارچال سرد و غیرمناسب برای شنا

دریاپه حصارچال در مخفی گاه چالوس
دریاپه حصارچال در مخفی گاهه چالوس

آبشار سواسره

در نزدیکی روستای بلده، آبشار سواسره قرار دارد که از جاذبه‌های دیدنی این منطقه است. فاصله آن از جاده هراز ۵۳ کیلومتر و از جاده چالوس ۵۵ کیلومتر است. این آبشار دارای ارتفاع ۱۰۰ متر بوده و آب آن با شدت زیادی از بالا به پایین سقوط می‌کند که چشم‌انداز زیبایی را به وجود می‌آورد.  در این منطقه، آبشارهای دیگری نیز وجود دارند که در فضای کوهستانی و بیشه‌ای بلده قرار گرفته‌اند. برای دسترسی به این منطقه باید از طریق شهرستان نور به بلده و سپس به سمت آبشار سواسره رفت.

فاصله آن از جاده هراز ۵۳ کیلومتر و از جاده چالوس ۵۵ کیلومتر است.

راه یافتن جریان باریک آب از تخته سنگ های بلند آبشار سواسره
راه یافتن جریان باریک آب از تخته سنگ های بلند آبشار سواسره

کاخ اجابت

در روستای اجابت، توابع بخش کلاردشت، کاخ اجابت در دوره سلطنت پهلوی ساخته شده است که به عنوان یک جاذبه گردشگری مهم در کلاردشت شناخته می‌شود. این کاخ با معماری بناهای اروپایی و تزئینات و گچبری‌هایی زیبا ساخته شده است. در محوطه این کاخ، لوسترهای نفیس و گران‌قیمتی نصب شده‌اند و حیاط آن با درختان سرو سرسبزی پوشیده شده است که در حال حاضر به عنوان یک استراحتگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای دسترسی راحت به لوکیشن دقیق کاخ اجابت چالوس روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

کاخ اجابت واقع در روستای اجابت کلاردشت

رخ نمایی بنای اروپایی کاخ اجابت در کلاردشت
رخ نمایی بنای اروپایی کاخ اجابت در کلاردشت

ارسال دیدگاه