آشنایی با 12جاذبه بکر مرزن آباد + عکس

13 دی 1401
0 دیدگاه
جاذبه های بکر 865413135410

شمال ایران همیشه جاذبه های دیدنی بسیاری برای رو کردن دارد، جاهای دیدنی مرزن آباد نیز شامل حال این زیبایی های می شود.  مرزن آباد از شهرهای شمالی با جاذبه های تماشایی بسیار است که در کلاردشت در شهرستان چالوس واقع شده است. از آنجایی که مرزن آباد یکی از شهرهای مازندران است پس بی شک زیبایی های این استان را نیز در آغوش کشیده است. در ادامه با ویلا شمال همراه باشید تا زیبایی های این شهرشمالی را باهم بررسی نماییم.

آشنایی با مرزن آباد

مرزن آباد یکی از شهرهای چالوس است که به دلیل وجود موهبت های الهی و طبیعی فراوان همچون دریا ،  کوه و چشمه های آب گرم به یکی از زیباترین شهرهای این استان تبدیل شده است. از جمله زیبایی های این شهر می توان به دریاچه ولشت، آبگرم روستای لید و لله جار ، تونل سنگی، کاروانسرای سر قله کندوان، کاروانسرای پای قله کندوان و… اشاره نمود. صنایع دستی بسیار زیبا و زیادی در مرزن آباد خودنمایی می کنند که قالی مهمترین و مشهور ترین آثار و صنایع دستی این شهر به حساب می آید. دستکش های پشمی، کوزه های سفالی و جاجیم از دیگر صنایع زیبای این شهر توریستی و تاریخی محسوب می شوند.

مرزن آباد 897465021465

جاهای دیدنی مرزن آباد

  1. جاده کلاردشت به عباس آباد
  2. موزه مردم شناسی کندلوس
  3. دریاچه ولشت
  4. دهکده مازیچال
  5. روستای الیت
  6. جنگل سرپوش تنگه
  7. پارک جنگلی سعدآباد
  8. جنگل باغ
  9. روستای دلیر
  10. روستای ناتر
  11. روستای کلاک
  12. غار برار
دریاچه ولشت در حصار کوه های سرسخت
دریاچه ولشت در حصار کوه های سرسخت

جاده کلاردشت به عباس آباد

یکی از جاهای دیدنی مرزن آباد، جاده کلاردشت به عباس آباد است که شامل آلاچیق ها و استراحتگاه هایی مدرن برای استراحت و از بین بردن خستگی در بین راه راه اندازی شده اند. از ویژگی های جالب این مسیر می توان به امکان بهره مندی از غذاهای محلی شمالی و وجود درختان ازگیل، ولیک، انار، عشقه، تمشک، آلوچه (گوجه وحشی) اشاره کرد.

جاده عباس آباد-کلاردشت با همراهی درختان سرسبز
جاده عباس آباد-کلاردشت با همراهی درختان سرسبز

موزه مردم شناسی کندلوس

احتمالا نام موزه کندلوس به گوشتان رسیده است، این موزه از دیگر جاذبه های طبیعی و زیبای مرزن آباد به حساب می آید، همچنین این موزه به یکی از جاذبه های گردشگری خیره کننه تبدیل شده که تاریخچه قدیمی و کهن آن زبانزد خاص و عام افراد است . موزه مردم شناسی کندلوس نتیجه زحمت های پیاپی و سرسختانه دکتر علی اصغر جهانگیری است که این روزها آوازه آن به گوش بسیاری از افراد رسیده است.

مرزن آباد 08785162123

دریاچه ولشت

دریاچه آب شیرین ولشت یکی از جاذبه های خیره کننده است که در میان کوه ها واقع شده و برای اکثر مسافران و گردشگران دیدنی می باشد. همه ما میدانیم که ولشت دارای طبیعتی بکر و تماشایی است، سرسبزی این دریاچه در کنار آب، آبی رنگ آن هارمونی خیره کننده ای را ایجاد کرده است.

سوالات متداول:

دریاچه ولشت دارای آب شور است یا شیرین؟ آب شیرین

برای راحتی شما آدرس دقیق را روی نقشه مشخص کردیم؛ روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

رخ نمایی دریاچه ولشت در آسمان آبی
رخ نمایی دریاچه ولشت در آسمان آبی

دهکده مازیچال

از جمله جاهای دیدنی مرزن اباد که زبانزد تمام ایرانیان است دهکده مازیچال می باشد. این دهکده در ارتفاع 2600 متری از سطح دریا قرار گرفته و به دلیل اقیانوس و چشم انداز ابدی و وسیعی که از ارتفاع قابل مشاهده است به شهرت بالایی رسیده. همچنین از دریاچه نیلگون آن گرفته تا جنگل، هرکدام در تصویر نعمت های طبیعی شمالی قابلی دلکش را ایجاد کرده اند.

کوچ نشینی در دهکده مازیچال
کوچ نشینی عشایر در دهکده مازیچال

 

روستای الیت

الیت، یکی از روستاهای باصفا و تاریخی بخش مرزن آباد چالوس است که در ارتفاع حدود 2000 متری از سطح دریا واقع شده است..برای رسیدن به روستای الیت در شمال ایران، ابتدا باید از جاده کرج به چالوس عبور کنید و پس از طی ۴۲ کیلومتر از شهر مرزن آباد به یک جاده فرعی در سمت چپ جاده خواهید رسید. در ابتدای این جاده فرعی، تابلویی به شما فاصله ۲۰ کیلومتر تا ورودی روستا را نشان می‌دهد. پس از گذر از پل واسپول، به تقاطعی می‌رسید که باید جاده سمت راستی را ادامه دهید. در سمت راست آن، روستای کوچکی با نام دزماکوتی و طبیعتی تماشایی قرار دارد. پس از عبور از این روستا، جاده به منطقه جنگلی وارد می‌شود و با طی کردن این مسیر در میان جنگل‌های انبوه و دیدنی، به روستای الیت در شمال کشور خواهید رسید.

در دشتی هموار و میانِ دو کوه در ضلع جنوبی ارتفاعات علم کوه، روستای الیت قرار گرفته است. این روستا دارای مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز است و با آثار تاریخی و سنگ نوشته‌های اطراف امامزاده‌های خود، نشان از تاریخ و پیشینه طولانی خود دارد. مراتع چشمگیر الیت در جهت‌های شمال و غرب واقع شده‌اند و رودخانه‌ی زیبای این روستا نیز در جنوب آن جریان دارد. الیت به دلیل فضای طبیعی زیبا و آرامش بخش، به عنوان یکی از روستاهای توریستی منطقه شناخته شده است.

آدرس روستای الیت: جاده کرج به چالوس، مرزن آباد،روستا دزماکوتی،روستا الیت

برای راحتی شما آدرس دقیق روستای الیت را روی نقشه مشخص کردیم؛ روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

تپه های روستای الیت،چراگاه دامداران
تپه های روستای الیت،چراگاه دامداران

سرپوش تنگه

دره سرپوش تنگه، یک جای زیبا و طبیعی در نزدیکی شهر چالوس قرار دارد که در یکی از فرعی های  جاده‌ تهران به چالوس قرار گرفته است. این دره، با دو تنگه‌ای که در آن وجود دارند، زیبایی خیره کننده‌ای دارد. درختان بلند جنگل، این تنگه‌ها را پوشانده و در بعضی اوقات، نور آفتاب را به خود می‌گیرند. این درختان بلند، با آب روانی که از زیر پای شما می‌گذرد و آبی آسمانی که از لابه‌لای آنها پیداست، یک چشم‌انداز زیبا و دست‌نخورده ایجاد می‌کنند.

هر یک از دو تنگه در این دره، دارای آبشار و دالانی طبیعی هستند که صدایشان بسیار آرامش بخش است. با عبور از تنگه اول، آبشار کوچکی دیده می‌شود و در ادامه، درختان بلندقامت‌تری به چشم می‌خورند و تنگه دوم از راه می‌رسد. در انتهای تنگه دوم، یک آبشار پرخروش با ارتفاع تقریبی 15 متر دیده می‌شود که برای عبور از آن، دشواری فراوانی وجود دارد.

تنگه‌نوردان، برای عبور از تنگه دوم، به تجهیزات لازم نیاز دارند زیرا سنگ‌ها سرسخت‌تر شده و عبور از آن دشوارتر شده است. پس از این آبشار، جنگل‌های زیبای شمالی، منطقه را به خود می‌گیرند.

  • این دره 2 تنگه دارد که هر یک ازتنگه ها آبشار مخصوص به خود را دارند.
  • برای عبور ازتنگه دوم به تجهیزات نیازدارید.
برکه مخفی در دره سرپوش تنگه
برکه مخفی در دره سرپوش تنگه

پارک جنگلی سعدآباد

پارک جنگلی سعدآباد در مرزن آباد یک مقصد دیدنی است که واقع در خارج از شهر واقع شده و برای استراحت در مسیر سفرها بسیار مناسب است. این پارک دارای امکاناتی چون سرویس بهداشتی، نمازخانه، محل بازی کودکان، رستوران و آلاچیق است. علاوه بر این، شما می‌توانید در آب و هوای طبیعت زیبای این منطقه کمپ زنی کنید.

جنگل چهار باغ مرزن آباد

جنگل چهار باغ مرزن آباد در نزدیکی روستاهای دلیر و نوکرس واقع شده و به عنوان یک منطقه حفاظت‌شده شناخته می‌شود. این جنگل با مساحت بزرگ و تنوع زیستی در گیاهان و حیوانات مشهور است. در این مکان می‌توانید حیواناتی مانند خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز و پرندگان مختلف را مشاهده کنید.

روستای دلیر

روستای فرهنگی واقع در جنوب شرق مرزن آباد، منطقه‌ای زیبا و بکر است که بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به آن می‌باشد. این منطقه دارای مناظر طبیعی زیبا از کوهستان‌ها و جنگل‌ها، تنوع گیاهی فراوان، و حضور حیواناتی چون گرگ، خرس، بزکوهی و پلنگ است. همچنین، آبشارها، چشمه‌ها، رودخانه‌ها و خانه‌های سنتی از جاذبه‌های دیگر منطقه هستند و اقامتگاه‌های بوم‌گردی مناسبی برای مسافران فراهم کرده‌اند.

روستای ناتر

در فاصله 24 کیلومتری از مرزن آباد واقع شده، روستای ناتر در منطقه کوهستانی واقع دارد. این منطقه در فصل زمستان با سرمای شدید و برفی مواجه می‌شود، اما در بهار و تابستان به عنوان مقصدی محبوب برای گردشگران شناخته می‌شود. یکی از نقاط جذاب این روستا، آبشار بارینگنون است که در فاصله سه کیلومتری غرب روستا قرار دارد. علاوه بر این، در روستا تعداد زیادی چشمه وجود دارد که برخی از آن‌ها دارای خواص درمانی هستند، به خصوص برای بیماری‌های مانند سنگ کلیه. به دلیل این جاذبه‌های طبیعی، بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند مدت‌های طولانی‌تری را در اقامتگاه‌های بومگردی این روستا سپری کنند.

روستای کلاک

کلاک یک روستای قرار گرفته در منطقه کوهستانی است که با آب و هوایی سرد و خنک شناخته می‌شود. طی فصل زمستان، این منطقه با سرمای شدید و برف‌بازی معروف است، در حالی که در تابستان‌ها، هوای خنک و دلنشین آن برای گردشگران جذابیت دارد. پوشش گیاهی این ناحیه شامل انواع گیاهان از جمله افرا، توسکا، راش، ملج، ممرز، بلوط و غیره می‌باشد. علاوه بر این، این منطقه محل سکونت برخی از حیوانات و پرندگان وحشی مانند پلنگ، خرس، خرگوش، سنجاب، گورکن، دارکوب، جغد، کبک، بلدرچین و سایر گونه‌های مشابه است.

غار برار

برای بازدید از غار برار در روستای برار، ۱۰ کیلومتری جنوب غرب مرزن آباد، باید از روستا شروع کرده و در دو ساعت پیاده‌روی و کوهنوردی در منطقه کوهستانی و شیبی تند به دهانه غار برسید. دهانه غار کوچکی با ابعاد یک متر عرض، دو متر طول و پنج متر ارتفاع دارد. در داخل غار باید مسیرهای سینه‌خیز و دهلیز دو طبقه را طی کنید و به حوضچه در انتهای غار برسید. توصیه می‌شود بازدید از این غار را با همراهی گروه‌های حرفه‌ای انجام دهید.

ارسال دیدگاه