آشنایی با بخش های مختلف کاخ چای خوران چالوس که شما را حیرت زده می کند!

11 دی 1401
0 دیدگاه
کاخ چای خوران 897468764510450

اگر به سفرهای پی در پی در شمال علاقمند هستید، بی شک نام کاخ چای خوران چالوس به گوشتان خورده باشد! چالوس، این شهر خوش آب و هوا و رویایی مازندران با داشتن جاذبه های خیره کننده همچون پل زغال چالوس، روستاهای خوش آب و هوا و… سبب توجه بسیاری از گردشگران و مسافران و از همه مهم تر سرمایه گذاران به خود شده است. اگر به تاریخ و تاریخچه شهرهای شمالی و ایران باستان علاقمند هستید پیشنهاد می شود که تا انتهای محتوا با ما همراه باشید.

کاخ چای خوران چالوس یکی از جاذبه های قدیمی و کهن مازندران است که به دلیل داشتن تاریخچه شنیدنی به شهرت بسیاری رسیده است. این کاخ با داشتن زیبایی های بسیار در درون و اطراف خود و زیبایی خیره کننده به یکی از مقاصد تفریحی و گردشگری برای مسافران از سراسر ایران تبدیل شده است. این کاخ یک طبقه ساخته شده است و یک زیرزمین را شامل می شود. از دو در ورودی غربی و شرقی تشکیل شده است و از همین راه می توان وارد آن شد، همچنین جالب است بدانید که فضای داخلی ساختمان به دو بخش اصلی و خدماتی تقسیم می شود.

 

حیاط کاخ چای خوران مزین شده با حوض آبی ر نگ
حیاط کاخ چای خوران مزین شده با حوض آبی رنگ

معرفی کاخ چای خوران چالوس

رضاشاه در زمان حکومت خود بناهای بسیاری ساخته است که یکی از معروف ترین آن ها کاخ چای خوران می باشد. این کاخ در حدود 4000 متر مربع وسعت دارد، عمارت چای خوران را روی دامنه کوه ساخته اند. محل ساخت این عمارت، ارتفاع بیشتری نسبت به شهر دارد از همین رو هنگامی که از این کاخ قدیمی و زیبا دیدن می کنید متوجه این موضوع خواهید شد که قادر به تماشای منظره اطراف خواهید بود.

احتمالا نمی دانستید اما رضا شاه به سبک های معماری اروپایی علاقه بسیاری داشت و به همین علت دستور داد تا کاخ را باب میلش طراحی و سازش نمایند. اگر حتی برای یکبار هم از این کاخ دیدن کرده باشید متوجه این موضوع خواهید شد که کاخ چای خوران چالوس نسبت به سایر عمارات و سازه ها تشریفات کمتری داشته و گچ بری های چشم نوازی در نمای این بنا دیده می شود.  وجود حوض و آبنما منظره این کاخ را شکوفا و شاهانه کرده است و نمی توان به راحتی از آن ها گذشت.

  • آدرس: مازندران، چالوس، میدان معلم نزدیک به جاده اصلی
  • وسعت کاخ: 4000 متر
نمای آجری و قدیمی کاخ چایخوران چالوس
نمای آجری و قدیمی کاخ چایخوران چالوس

تاریخچه کاخ چای خوران چالوس

بی شک می دانید که ایرانی ها در هرجایی که باشند چایشان به راه است و به قولی ایرانی و چای اش! البته در گذشته چای پدیده ای نو ظهور بود که در ایران رواج پیدا کرد و کم کم بخشی از فرهنگ اصیل ایرانی شد. در زمان های گذشته رضاشاه به چای و این سنت اهمیت بسیاری میداد و دستور داد تا کاخی را برای حفظ سنت نوشیدن چای بنا کنند. از همین رو رضا شاه به هنگام رفت و آمد های خود سری به این کاخ می زد و مدتی را در آن می گذراند ، از همین رو نام این کاخ را کاخ چای خوران گذاشتند و تا کنون نیز به همین نام مانده و امروزه به یکی از جاذبه های تماشایی و خیره کننده چالوس تبدیل شده است. سالیانه گردشگران بسیاری از این کاخ دیدن می نمایند.

تلالو نور آفتاب برحوض کاخ چای خوران
تلالو نور آفتاب بر حوض کاخ چای خوران

بخش اصلی کاخ چای خوران

در بخش اصلی تمامی ملاقات های شاه با وزیر صورت می گرفت، در این بخش دو تالار مربعی در طرف شمالی عمارت، ساخته اند. یک تالار مستطیلی نیز در سمت جنوبی است ، بخش اصلی به بالکن عمارت راه دارد. با وارد شدن به بخش شما محو تماشایی این همه زیبایی و هارمونی خیره کننده خواهید شد. ثبت خاطرات و عکس های یادگاری در این بخش اصلی می تواند بسیار خاطره انگیز باشد، تصور کنید رضاشاه در بالکن قدم میگذاشت و چای می نوشید و از منظره اطراف نهایت لذت را میبرد.

بخش اصلی تالار دارای 2 تالار مربعی در شمال و1 تالار مستطیلی در جنوب دارد.

بخش خدماتی کاخ چای خوران

در بخش خدماتی، خدمتکاران، اسباب پذیرایی شاه و میهمانانش را فراهم می کردند. راهرویی به این بخش اصلی وصل می شود، بخش خدماتی همچنین دارای آبدارخانه، دو اتاق و ایوان های شرقی و غربی است.

چیدمان فضای داخلی کاخ چایخوران
چیدمان فضای داخلی کاخ چایخوران

کاخ چای خوران بعد از انقلاب

قدمت کاخ چای خوران به اطراف سال 1298 باز می گردد. بعد از انقلاب، از این عمارت به عنوان پادگان استفاده میشده است و اما در حال حاضر امروزه این کاخ در دسترس بخشی خصوصی است. بخش خصوصی این کاخ را بازسازی کرده و در حال اجرای برنامه های جدید هستند.

بهترین زمان بازدید از کاخ

بی شک همه ما میدانیم که سفر به شمال در هر فصلی دلنشین و هیجان انگیز خواهد بود اما صفای فصل بهار چیز دیگری است! گشت و گذار در مازندران در فصل بهار بسیار دلنشین است، تصور کنید در بهار این خطه غرق در بوی بهارنارنج و شکوفه ها است و شما در این منظقه در کنار خانواده قدم میگذارید، تماشای چنین لحظه ای بسیار دلنشین و خیره کننده است. پاییز نیز می تواند فصلی اید آن برای سفر به چالوس باشد. در این فصل برگ های زرد، نارنجی، قهوه ای و قرمز در کنار یکدیگر هارمونی جذابی را ایجادکرده اند  و منظره ای خیره کننده را ایجاد کرده اند.

ارسال دیدگاه