نحوه تشخیص اصالت سند مالکیت در شمال 🏖️| چگونه در دام کلاهبرداران نیفتیم؟🙆🏻‍♀️

11 تیر 1403
0 دیدگاه
مراجعه حضوری به اداره ثبت اسناد و املاک یکی از را ه های تشخیص سند اصل از تقلبی 3335453

آیا راه های تشخیص اصالت سند مالکیت را می دانید؟

هنگام خرید و فروش ملک در شمال، انتقال سند مالکیت به خریدار ضروری است این سند مالکیت نشان‌ دهنده حق مالکیت خریدار بر ملک مورد نظر است. خریدار با دریافت سند مالکیت می‌تواند اصالت آن را بررسی کند تا از صحت و قانونی بودن آن اطمینان حاصل نماید. این امر به دلیل وقوع مکرر کلاهبرداری‌ ها با استفاده از اسناد تقلبی اهمیت دارد و قانون برای پیشگیری از این مشکلات، فرآیند استعلام اصالت سند را تعیین کرده است.

تشخیص اصالت سند مالکیت از دو طریق امکان‌ پذیر است: مراجعه حضوری به اداره ثبت اسناد و استفاده از سامانه اینترنتی ویژه این کار. البته باید توجه داشت که بررسی اصالت سندهای دفترچه‌ ای و چندبرگی فقط از طریق مراجعه حضوری امکان‌پذیر است.

در این مطلب قصد داریم تا نکات مهم در خصوص چگونگی استعلام صحت و اصالت سند مالکیت را ارائه دهیم و مراحل دریافت استعلام را به‌طور کامل شرح دهیم. با مطالعه این مطلب، شما می‌توانید اطلاعات حقوقی و الزامات لازم برای استعلام اصالت سند مالکیت را به دست آورید.


☑️ اهمیت استعلام سند مالکیت

استعلام سند مالکیت به دلایل متعددی اهمیت دارد در امور کیفری و حقوقی، سند یکی از اصلی‌ ترین مدارک برای اثبات مالکیت است. سند مالکیت به‌عنوان مهم‌ ترین دلیل برای اثبات حق مالکیت افراد بر املاک یا زمین‌ها شناخته می‌شود. در مواردی که بین سند مالکیت و تصرف تعارضی وجود داشته باشد، همواره سند مالکیت اولویت دارد و شخصی که این سند را در اختیار دارد، حق هرگونه تصرف در ملک خود را خواهد داشت. سند مالکیت یکی از انواع اسناد است و در کنار آن، اسناد دیگری نیز وجود دارند. در این مطلب، ما به‌طور ویژه به استعلام اصالت سند مالکیت می‌پردازیم و نکات ضروری در این زمینه را بیان می‌کنیم.

سند مالکیت به دو نوع تک‌ برگی و چند برگی تقسیم می‌شود به‌دلیل امکان جعل اسناد و وقوع کلاهبرداری از طریق اسناد تقلبی، استعلام صحت سند در معاملات ضروری است. عدم بررسی و استعلام سند مالکیت می‌تواند به تضییع حقوق مالکیت افراد منجر شود و آن‌ ها را از ملک یا زمین خود محروم کند. به همین دلیل، اطمینان از اصالت سند مالکیت پیش از انجام هر معامله‌ای بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: ۱۳ اشتباه رایج در هنگام خرید ملک ✔️ | نکات مهم

استعلام سند دفترچه ای و تشخیص سند اصل از تقلبی 32598758


✔️ روش‌ های تشخیص اصالت سند مالکیت در شمال

همانطور که در بخش قبلی اشاره شد، سند مالکیت به انواع مختلفی از جمله سند تک‌ برگی و سند چند برگی یا دفترچه‌ ای تقسیم می‌شود. بررسی اصالت و صحت این اسناد از اهمیت بالایی برخوردار است. سند مالکیت تک‌ برگی یکی از انواع سند مالکیت است که مالکیت فرد بر ملک یا زمین را اثبات می‌کند. این نوع سند شامل کروکی ملک و سایر مشخصات آن است و به دلیل ویژگی‌ های امنیتی‌ اش، جعل آن دشوار است. سند مالکیت تک‌ برگی به‌صورت مکانیزه صادر می‌شود و مشکلات گذشته در صدور اسناد را ندارد. برای استعلام اصالت سند مالکیت تک‌ برگی، سه روش وجود دارد:

1. مراجعه حضوری به دفتر اسناد رسمی

اولین روش برای تشخیص صحت و اصالت سند مالکیت تک‌ برگی، مراجعه حضوری به اداره ثبت اسناد و املاک و درخواست استعلام و تصدیق سند است. این روش ممکن است زمان‌ بر و پر از دردسر باشد، بنابراین توصیه می‌شود از روش‌های اینترنتی برای بررسی اصالت سند خود استفاده کنید.

2. مراحل استعلام تصدیق سند مالکیت از طریق سامانه ssaa.ir

  1. ورود به سامانه: ابتدا به سایت ssaa.ir مراجعه کرده و وارد صفحه میز خدمات الکترونیک شوید.
  2. انتخاب گزینه تصدیق اصالت سند: در بخش استعلامات ثبتی، گزینه تصدیق اصالت سند را انتخاب کنید.
  3. وارد کردن اطلاعات سند: در مرحله بعد، اطلاعات سند مانند نوع سند، واحد ثبتی، استان محل سند و سایر مشخصات لازم را وارد کنید.
  4. بررسی اصالت سند: پس از وارد کردن اطلاعات، گزینه بررسی را انتخاب کنید تا سیستم اصالت سند را بررسی و نتیجه را اعلام کند.

این روش مخصوص سندهایی است که رمز تصدیق ندارند اما اگر سند مالکیت شما از نوع جدید باشد، می‌توانید از سامانه ثبت من استفاده کنید.

3. مشاوره با کارشناسان حقوقی

در صورتی که به هر دلیلی نمی‌توانید به‌صورت حضوری یا اینترنتی اصالت سند را استعلام کنید، می‌توانید از کارشناسان حقوقی و مشاوران املاک کمک بگیرید. این افراد با تجربه و دانش خود می‌توانند شما را در تشخیص اصالت سند یاری کنند.

4. استعلام اصالت سند مالکیت از طریق سامانه ثبت من

برای بررسی اصالت سند مالکیت تک‌ برگی به‌صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری به اداره ثبت اسناد، می‌توانید از سامانه “ثبت من” استفاده کنید. مراحل استعلام اصالت سند از این طریق به شرح زیر است:

  1. ورود به سامانه ثبت من: ابتدا به آدرس my.ssaa.ir مراجعه کنید و وارد سامانه ثبت من شوید.
  2. انتخاب گزینه اسناد رسمی: از بین گزینه‌های موجود در سامانه، گزینه “اسناد رسمی” را انتخاب کنید.
  3. انتخاب گزینه تصدیق اصالت سند: در صفحه بعد، گزینه “تصدیق اصالت سند” را انتخاب نمایید.
  4. وارد کردن رمز تصدیق و شناسه سند: در این مرحله، رمز تصدیق و شناسه سند را وارد کرده و گزینه “بیاب” را انتخاب کنید.
  5. بررسی اصالت سند: با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، سامانه اصالت سند شما را بررسی و نتیجه را نمایش خواهد داد.

استعلام سند ملکی و راه های تشخیص سند اصل از تقلبی 3259237588


✔️ اطلاعات مورد نیاز برای استعلام اصالت سند

برای بررسی اصالت سند مالکیت ملک به‌صورت آنلاین، به اطلاعات زیر نیاز دارید:

  1. استان واحد ثبتی
  2. شماره اصلی
  3. شماره فرعی
  4. شماره دفتر املاک الکترونیک
  5. شماره یکتا شناسه
  6. شماره ملی
  7. شماره دفتر املاک
  8. شماره صفحه

✔️ استعلام اصالت سند مالکیت چندبرگی یا منگوله‌دار در شمال

از سال ۱۳۹۰، صدور این نوع سند مالکیت تقریباً متوقف شده و سندهای تک‌ برگی جایگزین آن‌ ها شده‌اند. علاوه بر این، دست‌ نویس بودن سندهای چند برگی امکان جعل آن‌ها را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، ضرورت أخذ استعلام صحت و اصالت این نوع سند مالکیت بیشتر شده است.

در حال حاضر، امکان استعلام اصالت سند مالکیت دفترچه‌ ای به‌صورت اینترنتی وجود ندارد. بنابراین، برای بررسی اصالت این نوع سند باید به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کرده و درخواست تشخیص صحت سند منگوله‌دار را ارائه کنید.

✔️ مراحل استعلام اصالت سند مالکیت چندبرگی

  1. مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک: به نزدیک‌ ترین اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کنید.
  2. ارائه درخواست تشخیص صحت سند: درخواست خود را برای تشخیص صحت و اصالت سند منگوله‌ دار به کارمندان اداره ارائه دهید.
  3. ارائه اطلاعات و مدارک لازم: اطلاعات مربوط به سند، مانند شماره سند و مشخصات مالک را به همراه مدارک شناسایی ارائه کنید.
  4. دریافت نتیجه استعلام: پس از بررسی مدارک و اطلاعات، اداره ثبت اسناد و املاک نتیجه استعلام را به شما اعلام خواهد کرد.

تشخیص سند اصل از تقلبی 45984375


☑️ استعلام سند مالکیت از طریق پلاک ثبتی

یکی از اولین اقداماتی که هنگام معامله ملک باید انجام دهید، تطبیق وضعیت ملک با مشخصات مالک است، یا به بیان دیگر، بررسی انطباق “سند ثبتی ملک” با “پلاک ثبتی”. این اقدام را می‌توان از طریق سایت شهرداری شهر خود انجام داد.

فرض کنید قصد خرید آپارتمان در نوشهر  را دارید هنگام بازدید از ملک، زیر پلاک شهرداری خانه، کدی هشت‌ رقمی مشاهده می‌کنید که “کد نوسازی شهرداری” نامیده می‌شود. با وارد کردن این کد در سامانه پرداخت عوارض، می‌توانید به اطلاعاتی درباره ساختمان دست یابید. این کد، همان کدپلاکثبتی ملک است و با وارد کردن آن در سامانه پرداخت عوارض شهر نوشهر، اطلاعاتی مانند نام مالک، آدرس، شماره ساختمان، بلوک، محله، منطقه، مساحت زمین و بنا، پلاک ثبتی و سایر جزئیات مربوط به ساختمان را مشاهده کنید. این فرآیند به شما کمک می‌کند تا از اصالت و اعتبار سند مالکیت مطمئن شوید.


☑️ استعلام سند مالکیت با کد ملی در شمال

در برخی مواقع، افراد ممکن است بخواهند بدانند که آیا ملکی به نامشان ثبت شده است یا خیر. یا پس از خرید و سند زدن ملک، بخواهند مطمئن شوند که سند مالکیت به نامشان ثبت شده و انتقال سند انجام شده است یا نه.

برای این منظور، می‌توانید با مراجعه به سازمان ثبت اسناد، درخواست “استعلام سند” را ارائه کنید. تنها خود شخص یا وکیل قانونی او اجازه استعلام سند مالکیت با کد ملی را دارند. امکان استعلام املاک با کد ملی شخص دیگری وجود ندارد، مگر آنکه فرد استعلام‌ گیرنده خود مالک یا وکیل قانونی او باشد، یا در موارد خاص که دادگاه با صدور حکم رسمی چنین اجازه‌ ای را بدهد.

استعلام سند ملکی و راه های تشخیص سند اصل از تقلبی 327588


🗂️ مدارک مورد نیاز برای استعلام سند مالکیت در شمال

برای استعلام سند، باید با در دست داشتن کارت ملی به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و فرم استعلام دارایی‌های شخصی را پر کنید تا دفتر پروسه قانونی استعلام سند را انجام دهد.

مدت زمان معمول برای استعلامات مختلف به شرح زیر است:

  1. استعلام‌های شهرداری: حداکثر دو روز
  2. استعلامات ثبت: یک روز
  3. استعلامات دارایی و اداره اوقاف و آستانه: بین یک هفته تا ده روز

✔️ نکات مهم در استعلام اصالت سند ملک در شمال

  1. همیشه قبل از انجام هر معامله‌ای، اصالت سند را بررسی کنید.
  2. دقت کنید که اطلاعات وارد شده در سامانه‌ها صحیح و کامل باشد.
  3. در صورت وجود هرگونه ابهام یا سوال، با مشاوران حقوقی مشورت کنید.

با پیروی از این مراحل و توجه به نکات ذکر شده، می‌توانید از صحت و اصالت سند مالکیت خود اطمینان حاصل کنید و از وقوع هرگونه کلاهبرداری جلوگیری نمایید.

مراجعه حضوری به اداره ثبت اسناد و املاک یکی از را ه های تشخیص سند اصل از تقلبی 3335453

ارسال دیدگاه