معرفی روستای ساروکلا قائمشهر 🏕️| آدرس دقیق 📍+ دیدنی ها⚡

20 مرداد 1403
0 دیدگاه
خانه های سنتی و ویلاهای نوساز در روستای ساروکلا قائمشهر 14654876874

روستای ساروکلا یا سیاه رودکلا، یکی از روستاهای زیبای استان مازندران و در نزدیکی شهر قائمشهر قرار دارد. این روستا به‌ عنوان یکی از نقاط برجسته و جذاب از جاذبه های دیدنی قائم شهر شناخته می‌شود که می‌تواند خستگی‌ های زندگی شهری را از بین ببرد. جمعیت این روستا بالغ بر ۷۸۷ خانوار (۲۶۳۱ نفر) است و ارتفاع آن از سطح دریا ۴۰ متر است. بر اساس روایت‌های محلی، مالک اولیه این روستا ناصر علی‌ آبادی بوده و نام اولیه آن علی‌ آباد بوده است. به دلیل نزدیکی به رودخانه سیاه‌ رود، این روستا به سیاه‌ رودکلا و در نهایت به ساروکلا تغییر نام داده است. ساروکلا با طبیعت سخاوتمند خود و میهمان‌ نوازی گرم و صمیمانه‌ اش، پذیرای گردشگران و مسافران است و تجربه‌ای دلنشین و آرام‌ بخش را برای آنان فراهم می‌کند.

روستای ساروکلا و زمین های کشاورزی سرسبز در اطراف آن 41638467468


روستای ساروکلا قائمشهر

روستای ساروکلا در میان روستای کوتنا، میان‌ رود، افراکتی، جوکی محله و چاله‌ زمین واقع شده و در فاصله یک کیلومتری از شهر قائمشهر، در شمال ایران، قرار دارد.

مسیر دسترسی:
برای دسترسی به این روستای زیبا، از تهران به‌سمت جاده فیروزکوه حرکت کنید. پس از عبور از شیرگاه و طی کردن مسافتی یک کیلومتری به غرب قائمشهر، به ساروکلا خواهید رسید. در شرایط عادی و بدون ترافیک، این مسیر حدود ۳ ساعت زمان می‌برد. اگر از ساری قصد سفر به ساروکلا را دارید، فاصله ساری تا قائمشهر تقریباً ۳۲ دقیقه است و شما نیز باید به‌ سمت غرب قائمشهر حرکت کنید.

نقشه گوگل مپ روستای ساروکلا 5416584768
برای مشاهده دقیق تر مسیر رسیدن به روستای ساروکلا قائمشهر روی عکس کلیک کنید.

آب و هوای روستای ساروکلا

روستای ساروکلا در استان مازندران و منطقه‌ی شمالی ایران واقع شده و از آب و هوای معتدل و اقیانوسی برخوردار است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که هر فصل این روستا تجربه‌ ای متفاوت و دلپذیر ارائه دهد.

بهار:
در بهار، هوای ساروکلا خنک و معتدل است. دمای هوا معمولاً بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌ گراد متغیر است و روزها نسبت به شب‌ ها گرم‌ تر می‌باشد. این فصل با طراوت و سرسبزی طبیعت، زمانی ایده‌ آل برای بازدید و لذت بردن از مناظر زیبای روستا است.

تابستان:
تابستان‌های ساروکلا ملایم و خنک است. جریان بادهای خنک از سمت دریا به این منطقه، هوایی مطبوع و دلنشین را به ارمغان می‌آورد. دما در تابستان بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد قرار دارد که شرایطی مناسب برای گشت و گذار و استراحت در طبیعت فراهم می‌کند.

پاییز:
پاییز در ساروکلا با رنگ‌ های زیبای طبیعت و هوای خنک و دلپذیر همراه است. دمای هوا در این فصل بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند. با نزدیک شدن به اواخر پاییز، هوا به تدریج سردتر می‌شود، اما زیبایی مناظر پاییزی همچنان پابرجاست.

زمستان:
زمستان‌های ساروکلا سرد و مرطوب است. دما می‌تواند به زیر صفر درجه سانتی‌ گراد برسد و برف و باران به‌عنوان معمول‌ترین بارش‌ها در این فصل، چهره‌ای سفید و زیبا به روستا می‌بخشند. این فصل برای علاقه‌مندان به هوای سرد و مناظر زمستانی فرصتی بی‌نظیر برای بازدید از ساروکلا فراهم می‌کند.

کلبه ای چوبی زیبا در دل طبیعت ساروکلا قائمشهر 46874687468


جاذبه های دیدنی روستای ساروکلا قائمشهر

روستای ساروکلا در شهرستان قائمشهر علاوه بر تمیزی و زیبایی‌ های طبیعی، دارای جاذبه‌ های تاریخی و فرهنگی متعددی است. این روستا که پیش‌تر به سه بخش بالا محله (خان تپه)، پایین محله و چمازتپه تقسیم می‌شد، اکنون با جاذبه‌ های دیدنی خود، مقصدی جذاب برای گردشگران است.

آب بندان ساروکلا قائمشهر

آب بندان ساروکلا دریاچه‌ ای مصنوعی با وسعت ۱۰ هزار متر مربع در شرق روستاست. این آب بندان برای پرورش ماهی‌ هایی همچون کپور و فیتی فات و همچنین آبیاری شالیزارهای پایین دست ساخته شده است. این منطقه علاوه بر اهمیت اقتصادی، زیستگاه پرندگان متعددی نیز می‌باشد و باغ‌های مرکبات اطراف آن به زیبایی منطقه می‌افزایند.
(برای مشاهده نقشه گوگل مپ آب بندان ساروکلا روی این لینک کلیک کنید)

آب بندان روستای ساروکلا در قائمشهر 16584687485

حمام تاریخی ساروکلا قائمشهر

حمام تاریخی ساروکلا با بیش از ۱۲۰ سال قدمت و طاق‌های گنبدی زیبا، متأسفانه در حال نابودی است. این حمام زیرزمینی یادآور روزگاری است که حمام‌ های عمومی بخشی از فرهنگ زندگی مردم بودند. امید است که میراث فرهنگی به حفظ و بازسازی این اثر تاریخی توجه ویژه‌ای کند.
(برای مشاهده نقشه گوگل مپ حمام تاریخی ساروکلا روی این لینک کلیک کنید)

رودخانه سیاه رود

رودخانه سیاه رود که از ارتفاعات برنجستانک در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی قائمشهر سرچشمه می‌گیرد، با ۶۵ کیلومتر طول و مسیر پرپیچ‌ و خم خود، از کنار روستای ساروکلا عبور کرده و پس از سیراب کردن اراضی کشاورزی به دریا می‌ریزد.
(برای مشاهده نقشه گوگل مپ رودخانه سیاه رود روی این لینک کلیک کنید)

رودخانه سیاه رود در شهرستان قائمشهر 15648768476

تپه های یورسی و قلک

تپه های یورسی و قلک در شرق و شمال شرقی روستای ساروکلا قرار دارند و چشم‌ اندازهای زیبایی از مناطق اطراف را به نمایش می‌گذارند. از بالای این تپه‌ ها می‌توان به تماشای مناظر بکر و طبیعی منطقه پرداخت.
(برای مشاهده نقشه گوگل مپ تپه های یورسی و قلک روی این لینک کلیک کنید)

نگارخانه بهزاد ساروکلا

گالری بهزاد، تأسیس‌ شده توسط دکتر پریسا تیموری، مکانی است که در آن می‌توان آثار هنرمندان مازندرانی را به تماشا نشست. این گالری در روستای ساروکلا بین کوهساران ۱۱ و ۱۳، خیابان شهدا واقع شده و مکانی مناسب برای علاقه‌ مندان به هنر و فرهنگ محلی است.
(برای مشاهده نقشه گوگل مپ نگارخانه بهزاد ساروکلا روی این لینک کلیک کنید)

گالری و نگارخانه بهزاد در ساروکلا قائمشهر 41547537674

قهوه خانه سنتی ساروکلا

در روستای ساروکلا قهوه‌خانه‌ای سنتی وجود دارد که در آن می‌توان به سبک قدیم روی تختی نشست و صبحانه‌ ای سنتی سفارش داد. چای و دیزی از جمله خوراکی هایی هستند که در این قهوه‌ خانه سرو می‌شوند.
(برای مشاهده نقشه گوگل مپ قهوه خانه سنتی ساروکلا روی این لینک کلیک کنید)

جنگل‌ های اطراف قائمشهر

جنگل‌ های بکر و دست‌ نخورده اطراف قائمشهر، مانند منطقه حفاظت شده خیبوس، با تنوع زیستی فراوان، از جمله جنگل‌ های هیرکانی و پوشش‌ های بکر شمشاد، مقصدی مناسب برای علاقه‌ مندان به طبیعت‌گردی است. این منطقه میزبان گونه‌های جانوری متعددی مانند مرال، شوکا، پلنگ و خرس قهوه‌ای است.
(برای مشاهده نقشه گوگل مپ جنگل‌های اطراف قائمشهر روی این لینک کلیک کنید)

جنگل های سرسبز و روخانه های پرآب در شهرستان قائمشهر 215646874

جنگل کوتنا قائمشهر

جنگل کوتنا، واقع در روستای کوتنا در جنوب شرقی قائمشهر، با رودخانه‌ ای که از میان آن عبور می‌کند، منظره‌ ای جذاب و دل‌ نشین برای طبیعت‌ گردان فراهم می‌کند.
(برای مشاهده نقشه گوگل مپ جنگل کوتنا قائمشهر روی این لینک کلیک کنید)

تپه باستانی گردکوه

تپه باستانی گردکوه در ناحیه جمنان در جنوب شرقی قائمشهر با ارتفاع ۲۶ متر، دارای آثاری از دوران پارتیان و ساسانیان است. این تپه باستانی و گورستان‌ های کشف شده در نزدیکی آن، به قدمت بیش از ۵ هزار سال، نشان‌ دهنده تاریخ کهن این منطقه است. (برای مشاهده نقشه گوگل مپ تپه باستانی گردکوه روی این لینک کلیک کنید)

گل های زرد و زیبا در کنار تپه باستانی گردکوه قائمشهر 53416548665


بهترین زمان سفر به روستای ساروکلا قائمشهر

شمال ایران در بهار و پاییز هوای مطبوع‌ تری دارد؛ اما روستای ساروکلا در بهار و تابستان جلوه‌ ای بی‌ نظیر پیدا می‌کند. عطر دل انگیز شالی و سرسبزی روستا چنان شما را مجذوب می‌کند که دوست دارید برای مدت طولانی در این مکان بمانید. فعالیت‌ های مردم در فصل آماده‌ سازی زمین، نشا، وجین، درو و خرمن‌کوبی، انرژی و امید به زندگی را در شما زنده می‌کند. این تجربه‌ها در کنار مناظر زیبا و هوای پاک روستا، ساروکلا را به مقصدی ایده‌آل برای گردشگران در فصول بهار و تابستان تبدیل کرده است.

زمین ها و خانه های روستای ساروکلا 1654168

ارسال دیدگاه