انواع بافت زمین در طرح هادی 🗾| هزینه الحاق زمین 💵| بافت زرد چیست؟ 🟡

19 خرداد 1403
0 دیدگاه
مزارع سرسبز در کنار خانه های روستایی در طرح روستایی 45654

آیا انواع بافت زمین در طرح هادی را می‌دانید؟

در طرح هادی، به‌منظور توسعه و بهبود مسکن روستایی، اراضی روستایی به نقاط مختلفی تقسیم می‌شوند که هر یک از این تقسیم‌بندی‌ها دارای ویژگی‌ها و استفاده‌های خاص خود هستند. در این طرح، بافت زمین‌ها نیز به‌طور متنوعی تعریف می‌شود که در ادامه مقاله از ویلا شمال پرداخته شده است لطفا با ما همراه باشید.


🌏 انواع بافت زمین در طرح هادی

سه نوع بافت زمین در طرح هادی وجود دارد:

  1. اراضی داخل بافت
  2. اراضی خارج از بافت
  3. اراضی الحاقی به بافت

یک نمونه زمین سرسبز در داخل بافت یکی از انواع بافت زمین در طرح هادی 1456446

 

🔔 بیشتر بخوانید: نقشه طرح هادی چیست؟

1. اراضی الحاقی به بافت

اراضی الحاقی به بافت، اراضی‌ هستند که به لحاظ موقعیت، در نزدیکی بافت شهری واقع شده‌اند، اما به دلیل عدم وجود در بافت خود شهری، برای فعالیت‌های ساخت‌وساز نیاز به دریافت مجوزهای مربوط از دهیاری‌ها دارند. در غیر این صورت، هر گونه فعالیت‌های ساخت‌وساز در این اراضی به عنوان غیرقانونی در نظر گرفته می‌شود. خرید زمین در چالوس نیز به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح در این زمینه قابل ذکر است.

2. اراضی داخل بافت، یکی از انواع بافت زمین در طرح هادی

این اراضی به دلیل واقع شدن در داخل طرح شهری، برای فعالیت‌های ساخت‌وساز با استفاده از مجوزهای مربوطه از دهیاری محل به راحتی قابل دسترسی و بدون مشکل می‌باشند. مالکان این اراضی می‌توانند با طی مراحل قانونی و اداری به اهداف خود در زمینه ساخت و ساز برسند. ناگفته نماند که قصد سرمایه گذاری و خرید زمین در نوشهر نیز می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های جذاب در این رابطه مطرح شود.

3. اراضی خارج از بافت

اراضی خارج از طرح هادی روستایی، اراضی‌ هستند که در محدوده طرح قرار نمی‌گیرند و هرگونه فعالیت ساخت‌وساز در این اراضی غیرمجاز و غیرقانونی است. برای انجام هرگونه ساخت‌وساز در این مناطق، نیاز به دریافت مجوزهای لازم از مراجع مربوطه است. در صورتی که امکان قرارگیری در طرح هادی در آینده وجود داشته باشد، مجوز ساخت‌وساز ممکن است صادر شود. در غیر این صورت، ساخت‌وساز در این اراضی با پرداخت جریمه‌های مربوطه تحت ماده ۹۹ قابل اجرا است.همچنین اگر قصد خرید زمین در کلاردشت را دارید این یکی از گزینه‌های مطرح در این زمینه است.

خارج بافت طرح هادی خنه های روستایی کنار درختان سرسبز 156434


❓ زمین الحاقی به بافت چیست؟

زمین الحاقی به بافت یا زمین الحاقی، یکی از انواع بافت زمین در طرح روستایی است، همچنین به زمینی اشاره دارد که از نظر مکانی در نزدیکی طرح قرار دارد، اما به دلیل عدم ورود به محدوده طرح، برای انجام هرگونه فعالیت ساخت‌وساز نیاز به دریافت مجوزهای لازم از مراجع مربوطه است. در این زمینه، پرداخت هزینه‌های مربوطه و دریافت پروانه ساخت از مراجع ذی‌ربط الزامی است. در صورتی که در آینده این زمین‌ها وارد محدوده طرح شوند، فعالیت‌های ساخت‌وساز ممکن است بدون مشکل ادامه یابد، در غیر این صورت هرگونه ساخت‌وساز در این مکان‌ها غیرقانونی است.

شرایطی که می‌تواند منجر به دریافت مجوز شود شامل نزدیکی به طرح در حدود ۵۰ الی ۱۰۰ متر یا عدم اعتراض از سازمان‌های مختلف مانند آب، گاز، برق، منابع طبیعی و محیط زیست می‌شود.مزارع سرسبز در کنار خانه های روستایی در طرح روستایی 45654


🟡 بافت زرد در طرح هادی چیست؟

بافت زرد در طرح هادی به مناطق مسکونی اشاره دارد که در نقشه با رنگ زرد مشخص شده‌اند. این بافت مسکونی به چند دسته تقسیم می‌شود:

بافت سکونتگاهی کم‌تراکم (رنگ زرد روشن): مناطق با تراکم کمتر مسکونی که با رنگ زرد روشن در نقشه بافت مشخص شده‌اند.

بافت مسکونی با تراکم متوسط (رنگ زرد تیره): مناطقی که دارای تراکم متوسط مسکونی هستند و با رنگ زرد تیره نشان‌داده شده‌اند.

ساختار مسکن ویژه (رنگ قهوه‌ای تیره): این بافت‌ها دارای ساختار مسکونی ویژه‌ای هستند که با رنگ قهوه‌ای تیره در نقشه نشان داده می شوند.

بافت مسکونی با تراکم بالا (رنگ قهوه‌ای روشن): مناطقی که دارای تراکم بالایی از مسکونی هستند و با رنگ قهوه‌ای روشن لحاظ می شوند.

این طرح به ما کمک می‌کند تا بفهمیم که اراضی موجود در چه مناطقی قابل استفاده هستند و چگونه می‌توان از آنها بهره برد.

نقشه طرح هادی شهری و بافت زرد رنگ 156186


💵 مراحل و هزینه‌های الحاق زمین به طرح هادی برای ساخت ویلا یا خانه در روستا

سوال مهمی که اغلب افراد ما را می‌پرسند این است که: برای دریافت مجوز ساخت برای ملک خود و شروع به ساخت‌وساز، چه مراحل و هزینه‌هایی وجود دارد؟

در صورتی که ملک شما در منطقه روستایی واقع شده باشد، ابتدا باید به دهیاری مربوطه مراجعه کرده و مدارک شخصی و مبایعه‌نامه یا سند مالکیت ملک را همراه داشته باشید. اگر زمین متعلق به والدین یا پدرتان باشد، باید اطمینان حاصل کنید که یک توضیح رسمی از آن‌ها دریافت کنید و سپس مجوز ساخت را دریافت کنید. این مدارک باید ارائه شوند تا اجازه ساخت اخذ شود. پس از ارائه مدارک لازم، دهیاری شهرستان به ادارات و نهادهای مربوطه معرفی می‌شود و از آنجا پاسخ نهایی را دریافت می‌کنید.

پس از تصویب طرح توسط کمیته فنی، اصلاحات لازم توسط مشاور صورت می‌گیرد و سپس طرح در جلسه شورای تصویب قرار می‌گیرد. شورای تصویب شامل مدیران و رؤسای هر یک از ادارات و سازمان‌های ذی‌ربط است و در این جلسه تصمیم نهایی درباره اجرای طرح اتخاذ می‌شود.

خانه های روستایی شیب دار در طرح هادی روستایی 4156453

ارسال دیدگاه